نام کتاب : جهاد النفس وسائل الشیعة ت افراسیابی نویسنده : شیخ حر عاملی جلد : 1 صفحه : 289
به على 7 آمده است: اى على! خداوند بهشت را بر هر
دشنام دهنده زشت گفتار كه باكى ندارد كه چه مىگويد و چه در بارهاش گفته مىشود
حرام ساخته است، اى على! خوشا به حال كسى كه عمرش طولانى و كردارش نيكو باشد.
691- امام صادق 7 فرمود: حيا از ايمان است و ايمان در بهشت است و زشت گفتارى از ستمكارى است
و ستمكارى جايگاهش آتش است.
73- باب تحريم بدون
اطلاع نسبت زنا دادن حتّى به مشرك
692- عمر بن نعمان جعفى
گويد: امام صادق 7 دوستى داشت كه همواره در كنار حضرت بود و از ايشان
جدايى نمىكرد روزى به غلام خود گفت: اى زنا زاده كجا بودى؟ امام صادق 7 دستش را بالا برد و محكم به پيشانى خود كوبيد سپس فرمود: سبحان اللَّه!
آيا به مادر او نسبت زنا مىدهى؟ من معتقد بودم كه تو داراى ورع و پرهيزكارى هستى
ولى اكنون پرهيزكارى در تو نيست. عرض كرد: فدايت گردم، مادر اين غلام اهل سند و
مشرك بوده. حضرت فرمود: آيا نمىدانى كه هر امّتى براى خود نكاحى دارد؟ از من دور
شو.- راوى گويد:- من ديگر آن مرد را همراه حضرت نديدم تا اينكه مرگ بين او و حضرت
جدايى افكند.
693- راوى گويد: در روايت
ديگرى آمده است كه: همانا براى هر امّتى نكاحى هست كه به وسيله آن از زنا محفوظ
مىشوند.
694- ابى حمزه گويد: به
امام باقر 7 عرض كردم كه: برخى از اصحاب ما افترا مىزنند و به مخالفين
خود نسبت زنا مىدهند [آيا اين كار سزاوار است؟] حضرت فرمود: نيكوتر اين است كه از
دادن نسبت بد به آنان دست بكشند- سپس فرمود:- اى ابا حمزه! به خدا سوگند كه اين
مردم همگى [در واقع] فرزندان فحشا هستند به جز شيعيان ما[1]- سپس فرمود:- ما اصحاب خمس هستيم و
آن را بر همه مردم بجز شيعيانمان حرام كردهايم.
695- ابى بكر حضرمى گويد:
از امام صادق 7 پرسيدم: مردى بر مردى از جاهليّت عرب افترا مىزند
[حكمش چيست؟] حضرت فرمود: بايد به آن افترا زننده حدّ زده شود. عرض كردم: آيا بايد
حدّ زده شود؟ فرمود: آرى. به راستى كه اين كار او باعث عيب نمودن بر رسول خدا 6 مىشود.
[1]- بر فرض صحت سند اين حديث، توضيح اين حديث اين
است كه: در جنگهايى كه بين مسلمين و غير مسلمين در مىگرفت غنائمى به دست مسلمين
مىافتاد كه از جمله آن غنائم اسيران و كنيزان بودند كه بايد خمس آنان به ائمه
: پرداخت مىگرديد ولى بسيارى از مسلمين بدون پرداخت خمس، آنان را
مورد تملك و تصرّف قرار مىدادند و از آنان كودكانى متولد مىگرديد و اين حديث نظر
به چنين كودكانى دارد بنا بر اين« ال» در النّاس ال عهد مىباشد.
نام کتاب : جهاد النفس وسائل الشیعة ت افراسیابی نویسنده : شیخ حر عاملی جلد : 1 صفحه : 289