responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهاد النفس وسائل الشیعة ت افراسیابی نویسنده : شیخ حر عاملی    جلد : 1  صفحه : 247

نه خصلت بر داشته شده است: خطا و فراموشى و آنچه كه نمى‌دانند و آنچه كه طاقتش را ندارند و آنچه كه در حال اضطرار انجام مى‌دهند و آنچه كه بر انجام آن مجبور مى‌شوند و فال بد زدن و انديشه‌هاى پريشان در امر آفرينش و حسد تا زمانى كه آثار حسد بر زبان يا دست آشكار نگردد.

57- باب حرمت تعصّب‌ورزيدن در باره امور ناحق‌

558- امام صادق 7 فرمود: كسى كه از چيزى طرفدارى مصرّانه و نابجا كند يا اينكه از جانب ديگران به نفع او طرفدارى نابجا شود [و او خوشنود باشد] محققا كه ريسمان ايمان را از گردن خويش باز كرده است.

559- امام صادق 7 روايت كند كه: رسول خدا 6 فرمود: هر كس در دلش به اندازه دانه‌اى خردل تعصّب كوركورانه و نابجا باشد خداوند در روز قيامت او را با اعراب زمان جاهليّت بر مى‌انگيزد.

560- امام صادق 7 فرمود: كسى كه تعصّب و طرفدارى كوركورانه و نابجا بورزد خداوند او را به دستارى از آتش مى‌پيچد.

561- امام سجّاد 7 فرمود: هيچ حميّت و خشمى داخل بهشت نمى‌شود بجز خشمى كه حمزة بن عبد المطلب اعمال نمود و آن در زمانى بود كه در جريان انداخته شدن بچه‌دان گوسفند بر سر مبارك پيامبر 6 از طرف مشركين، حضرت حمزه به خشم آمد و اسلام آورد.

562- امام صادق 7 فرمود: همانا فرشتگان مى‌پنداشتند كه ابليس از آنان است ولى در علم خداوند ابليس از فرشتگان نبود و او به خاطر غيرت نابجا و خشم، آنچه را كه در درون داشت بيرون ريخت و گفت: خدايا تو مرا از آتش آفريدى و آدم را از گل [بنا بر اين من از او برترم و در مقابل او سجده نمى‌كنم‌].

563- امير المؤمنين 7 فرمود: همانا خداوند شش گروه را به خاطر شش خصلت عذاب مى‌كند: عرب را به خاطر تعصّب نابجا و رؤسا را به خاطر تكبّر و خود بزرگ بينى و اميران را به خاطر ستمكارى و دانشمندان را به خاطر حسد و بازرگانان را به خاطر خيانت و ناراستى و روستائيان را به خاطر نادانى.

564- از امام سجّاد 7 در باره تعصّب سؤال شد. حضرت فرمود: آن تعصّبى كه‌

نام کتاب : جهاد النفس وسائل الشیعة ت افراسیابی نویسنده : شیخ حر عاملی    جلد : 1  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست