responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهاد النفس وسائل الشیعة ت افراسیابی نویسنده : شیخ حر عاملی    جلد : 1  صفحه : 239

كه سنگى را بلند كرده و حمل مى‌كردند، حضرت فرمود: اين چيست؟ عرض كردند: با اين كار مقاوم‌ترين و قوى‌ترين‌مان را مى‌آزماييم. حضرت فرمود: آيا شما را خبردار سازم كه مقاوم‌ترين و قوى‌ترين شما كيست؟ عرض كردند: آرى اى رسول خدا. حضرت فرمود: مقاوم‌ترين و تواناترين شما كسى است كه هر گاه خوشنود باشد خوشنودى‌اش او را به گناه و باطل نيفكند و هر گاه خشمگين باشد خشمش او را از گفتن حقّ بيرون نبرد و هر گاه استيلا و تسلّط پيدا كند چيزى را كه حقّ او نيست به ناحق نگيرد.

534- امام صادق 7 فرمود: حواريّون به حضرت عيسى 7 عرض كردند:

سخت‌ترين چيز چيست؟ حضرت فرمود: سخت‌ترين چيزها خشم خداى عزّ و جلّ است. عرض كردند: به چه وسيله‌اى از خشم خدا در امان باشيم؟ فرمود:

به اينكه بر ديگران خشم مگيريد. عرض كردند: آغاز و نقطه شروع خشم چيست؟ فرمود: خود بزرگ بينى و تكبّر و كوچك شمردن مردمان.

535- امام باقر 7 فرمود: كسى كه خود را از [ريختن‌] آبروى مردمان باز دارد خداوند عذاب روز قيامت را از او باز خواهد داشت و كسى كه خشمش را از مردم نگاه دارد خداوند در روز قيامت او را حفظ مى‌كند.

536- امام صادق 7 از پدر بزرگوارش روايت كند كه در نزد ايشان در باره غضب سخن به ميان آمد و ايشان فرمود: همانا [گاه باشد كه‌] مرد خشمگين مى‌شود تا جايى كه هرگز خشمش فرو نمى‌نشيند و خوشنود نمى‌شود و به خاطر آن به دوزخ داخل مى‌گردد پس هر مردى كه در حال ايستاده به خشم آمد بايد بنشيند زيرا در اين صورت به زودى پليدى شيطان از او بيرون مى‌رود و اگر نشسته بود بايد بايستد و هر مردى كه بر خويشاوند خود خشم گرفت بايد به سوى او رود و به او نزديك شود و با او تماس گيرد زيرا خويشاوند هنگامى كه خويشاوند خود را لمس كند آرامش مى‌يابد.

537- رسول خدا 6 فرمود: سه چيز هست كه هر كس اين سه چيز در او باشد خصلتهاى ايمان را به صورت كامل دارا گشته است: اينكه كسى در هنگام خوشنودى، خوشنودى‌اش او را در باطل وارد نكند و اينكه در هنگام خشم، خشمش او را از حق بيرون نبرد و اينكه در هنگام قدرت و توانايى چيزى را كه از آن او نيست به ناحق نگيرد.

نام کتاب : جهاد النفس وسائل الشیعة ت افراسیابی نویسنده : شیخ حر عاملی    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست