responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جهاد النفس وسائل الشیعة ت افراسیابی نویسنده : شیخ حر عاملی    جلد : 1  صفحه : 141

287- امام موسى بن جعفر 7 در حديثى فرمود: خداوند به كوهها وحى فرستاد كه من كشتى بنده خود نوح را بر كوهى از كوهها خواهم نهاد پس كوهها گردنكشى و تكبّر نمودند و تنها كوه جودى كه كوهى در نزد شماست فروتنى نمود پس آن كشتى نيز سينه خود را بر همان كوه نهاد.

288- محمد بن مسلم گويد: از امام باقر 7 شنيدم كه فرمود: فرشته‌اى به خدمت رسول خدا 6 آمد و عرض كرد: خداوند تو را مخيّر ساخته كه بنده‌اى و رسولى متواضع باشى يا فرشته‌اى رسول باشى. پس حضرت نگاهى به جبرئيل افكند [كه چه جوابى به اين فرشته دهم؟] جبرئيل 7 با دست خويش اشاره كرد كه تواضع و فروتنى را اختيار كن، پس پيامبر فرمود: مى‌خواهم بنده‌اى متواضع و رسول خدا باشم. آن فرشته پيام آور گفت: با اين همه هيچ چيز از آنچه در نزد پروردگارت [براى تو] وجود دارد كاسته نمى‌شود حضرت فرمود: [آرى مى‌دانم كه‌] كليدهاى تمامى خزائن زمين در اختيار پروردگارم مى‌باشد.

289- امام رضا 7 فرمود: تواضع آن است كه آنچه را كه دوست مى‌دارى مردم به تو عطا كنند تو به مردم عطا كنى.

290- و در حديث ديگرى فرمود: تواضع درجات و مراتبى دارد يكى از آن مراتب اين است كه شخص قدر خود را بشناسد و با دلى سالم نفس خود را در منزلت و مقام واقعى‌اش جاى دهد [چنين كسى‌] دوست نمى‌دارد كه براى كسى چيزى پيش آيد مگر همانند همان چيزى كه براى خودش پيش مى‌آيد، اگر بدى‌اى ببيند آن را با خوبى دفع مى‌كند، فرو خورنده خشم است، جشم‌پوشى‌كننده از [بدى‌] مردمان است و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.

291- امام صادق 7 از پدران بزرگوارش روايت كند كه در وصيّت پيامبر اكرم 6 به على 7 آمده است: اى على! به خدا سوگند كه اگر شخص فروتن در ته چاهى باشد خداوند عزّ و جلّ بادى را به سوى او مى‌فرستد تا او را بالا بياورد و در دولت نابكاران او را در منزلتى بالاتر از نيكان جاى دهد.

292- حسن بن جهم گويد: از امام رضا 7 پرسيدم كه: فدايت شوم حدّ توكّل چيست؟ حضرت فرمود: اينكه با وجود خدا از هيچ كس نترسى، عرض كردم:

فدايت شوم حدّ تواضع چيست؟ حضرت فرمود: اينكه از جانب خود به مردم چيزى عطا كنى كه دوست دارى همانند آن را به تو عطا كنند. عرض كردم: فدايت شوم دوست دارم كه بدانم من در نزد تو چگونه‌ام؟

نام کتاب : جهاد النفس وسائل الشیعة ت افراسیابی نویسنده : شیخ حر عاملی    جلد : 1  صفحه : 141
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست