نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 407
جاثليق پرسيد: درستى و راستى گفتار پيامبرت را از كجا فهميدى؟
على- 7-
فرمود: با نشانهها و معجزات ارزشمند.
(1) جاثليق گفت: اين راه
اقامه حجّت است براى كسى كه دليل بخواهد. به من بگو امروز خداوند در كجاست؟
على- 7-
فرمود: خداوند بزرگتر از كجا بودن و بالاتر از مكان است. او از ازل مكانى نداشته
است امروز هم همين گونه است و از حالى به حالى تغيير پيدا نمىكند.
جاثليق گفت: بلى، احسن
اى عالم! در جواب دادن، كفايت كردى. به من بگو كه آيا خداوند با حواس درك مىشود و
اگر نمىشود راه شناخت او چگونه است؟
حضرت فرمود: خداوند
جبّار بلند مرتبهتر از اين است كه به مقدار، توصيف شود و با حواس، درك گردد و با
مردم قياس شود. و راه شناختش، كارهاى حيرت انگيزى است كه صاحبان عبرت (و عقل) را
به آنچه از او مشهور و معقول است، دلالت مىكنند.
جاثليق گفت: اين همان
حقيقت است. به من بگو، پيامبر شما در باره مسيح چه مىگويد و آيا او مخلوق است، و
از كجا و چگونه خلقت بر او ثابت مىشود و چگونه الوهيت از او نفى مىگردد و نقص را
در او حتمى مىنمايد؟
حضرت فرمود: مخلوق بودن
براى او با مقدارى كه به او لازم شده و تصوير و تغيير از حالى به حالى كه دارد ثابت
مىشود، و زياده و نقصانى كه از او جدا نمىشود. و اين زياده و نقصان، پيامبرى را
از او نفى نمىكند و او را از عصمت و كمال و تأييد، بيرون نمىآورد. و در كتاب خدا
آمده است كه مثل عيسى، مثل آدم است كه خداوند او را از خاك آفريد سپس به او فرمود:
«باش، پس او موجود شد».
جاثليق گفت: اين ديگر،
چيزى است كه در آن رخنهاى نيست. ولى دلايل مخلوق بودن و نفى الوهيت مشترك بود. پس
چرا اى عالم به حكومت شخصى كه از
نام کتاب : جلوههای اعجاز معصومین نویسنده : راوندی، قطب الدین جلد : 1 صفحه : 407