نام کتاب : برنامه سعادت (ترجمه کشف المحجة لثمرة المهجة) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 38
فصل سى
و سيم
و ميگويم: كه انسان با معرفت وجدانى او،
بحادث بودن اجسام ظاهره كه در مرئى و منظر او است، محتاج بمعرفت مماثل بودن اجسام
است، يعنى بداند كه اجسامى كه نديده و از نظر او غايبند مثل همين اجسامى كه ديده و
حاضرند همه بشهادت عقل حادثند، و اين هم باندك تامل و تعريفى شناخته مىشود، و
محتاج بطول بحث، و نظر و استدلال مفصل نيست؛ زيرا كه عقل درك ميكند، كه هر جسمى
مركب است، و هر مركبى بر حسب تركيب داراى عرض و عمق است، چون اگر حقيقت جسم از
تركيب و تأليف خارج شود جسم نخواهد بود، و عقلا و شرعا داخل در عنوان جسم نيست، و
متصف بصفت جسميت نخواهد بود.
علاوه بر اينكه هر جسمى محتاج بمكان و چيزى
است كه در آن قرار بگيرد، و مكان چنانچه قبلا بيان شد قهرا مقدم بر آن جسم است؛ پس
جسم بالضرورة متأخر از مكان است، و با اين حال و اين اندك فكر و تأمل، آيا در حادث
بودن جسم براى كسى كه داراى كمترين قوه فكر و نظر باشد شك و شبهه باقى خواهد ماند.
فصل سى و چهارم
و ميگويم: كه اجسام با اين وصف واضح و آشكار
خود دليلى است كافى بر اينكه براى آنها مؤلف و محدث و مدبرى است كه بر حسب حكمت و
مصلحت آنها را تدبير مينمايد.
و انبياء :، و كتابهاى آسمانى
باين دلالتهاى آشكار اشاره و تنبيه فرمودهاند، و شيوخ معتزله مردم را از اين راه
روشن منحرف نموده، و طريق حقيقت را بر آنان تنگ نمودهاند، چنانچه در تعريف آتش
گذشت كه با اين كه بر همه معلوم و آشكار است، بطريق استخراج از اشجار و احجار
متوسل شده و موجب انحراف مردم را فراهم نمايند، و اين مثاليست حق و صحيح كه اهل
انصاف آن را قبول نموده، و احتياج بامر زائدى ندارند.
فصل بيست و پنجم
و مثل ايشان با متعلمين مثل شخصى است كه در
مقابل او شمعى روشن باشد، و استاد آن را برداشته و در جاى دورى ببرد كه مواقع
زيادى در ميان او و آن شمع
نام کتاب : برنامه سعادت (ترجمه کشف المحجة لثمرة المهجة) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 38