نام کتاب : الطرائف ت داود إلهامی نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 302
زمين قلم
و تمام بشر نويسنده و تمام جنّ حسابگر باشند هرگز نمىتوانند فضائل تو را اى على
بشمارند).
شيخ سليمان بلخى حنفى در كتاب «ينابيع
المودة» از «درّ المنظم» ابن طلحه شافعى نقل نموده كه امير المؤمنين على 7 فرمود:
لقد حزت علم الاوّلين و انّنى
ظنين بعلم الآخرين كتوم
و كاشف اسرار الغيوب بأسرها
و عندى حديث حادث و قديم
و انّي لقيّوم على كلّ قيّم
محيط بكلّ العالمين عليم
يعنى (من دانا و ماهرم به علوم اولين و
عالمم به علوم آخرين كه در سينه من تمام مكتوم است و من كاشف تمام اسرار غيبم و هر
داستانى از گذشته و آينده در سينه من است و من بر هر صغير و كبير فرمان روايم، علم
من به جميع موجودات احاطه دارد).
و بعد از آن فرمود:
«لو شئت لاوقرت من تفسير الفاتحة سبعين
بعيرا قال النبى انا مدينه العلم و على بابها قال اللَّه تعالى وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ
أَبْوابِها فمن اراد
العلم فعليه بالباب»
(اگر بخواهم از تفسير سوره فاتحه تنها هفتاد
شتر را بار خواهم نمود و مؤيد بيان من فرمود پيامبر است كه فرمود: من شهر علمم و
على در آن است و تأييد فرموده پيامبر آيه شريفه است كه مىفرمايد: به خانهها از
در آنها وارد شويد پس كسى كه مىخواهد تحصيل علم نمايد، بايد از بابى كه پيامبر
معرفى فرموده، وارد گردد).
پس مسلما از جهت اعلميت و افضليت حق تقدم در
امت اسلام بعد از پيامبر 6 با امير المؤمنين بوده است
ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه صريحا به اين مطلب اعتراف نموده است آنجا كه
گويد: «انه 7 افضل البشر بعد
[1] سليمان بلخى، حنفى،
ينابيع المودة، باب 14، ص 65.
نام کتاب : الطرائف ت داود إلهامی نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 302