حق خودش اجرا مىگردد، [كه در اينصورت] از
عدم مطابقت آن گمان با واقع زيانى نخواهد ديد.
[سرّ قبول شدن نمازهاى جماعت]
و اين باب بزرگى است در حسن ظن به مؤمنان، و شايد قبولى نماز جماعت
نيز بر همين اساس باشد، زيرا نمازگزاران در نماز جماعت به امام گمان نيك بردهاند
و او را واسطه ميان خود و خداوند قرار دادهاند، پس خداوند نيز خواسته آنان را
اجابت نموده و به واسطه حسن ظن به امام جماعت، نماز همه را پذيرفته است.
همچنين است كسىكه از غذايى كه مؤمن از آن خورده به عنوان تبرك
استفاده مىكند، و يا آب زمزم كه به هر قصدى نوشيده شود، مقصود شخص برآورده
مىگردد.
چنانچه شهيد اول و دوم- رحمة الله عليهما- فرمودهاند كه چندى از
بزرگان براى رسيدن به پارهاى از اهداف دينى و دنيايى از آن نوشيدند و به اهداف
خويش دست يافتند. حاصل آنكه بهره خويش از حسن ظن را درياب.
چنانچه در بعض از دعاها در شمار روزيها از خدا خواسته شده كه:
بار پروردگارا! يقين و حسن ظن به خودت را روزى ما گردان.
[خداوند حسن ظن به خود را مىپذيرد حتى اگر مدّعى كاذب باشد]
از اين بالاتر، در بعض روايات آمده است كه ادعاى حسن ظنّ به خدا را،
هرچند دروغ باشد، خداوند مىپذيرد. از امام صادق 7 نقل است: روز قيامت
بندهاى