نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 63
حيوانات مىكنند و تأثيرات كه آب و زمين و هوا و بادها و
بارانها مىكنند[1] و تأثيرات كه گردش آسمان و
تابش آفتاب و عكس شعاع كواكب و انتقالات سپهر و مهر و اختلاف فصول مىكنند. و اين
همه مخلوقات خداى- عزّ و جلّند- خالقى كه چندين تدبير و حكمت در تحصيل قوت مخلوقى
كرده و چندين شفقت و ملاطفت و مهربانى در حقّ او بجا آورد، آن مخلوق از همه غافل
مخالفت آن خالق مىكند و علم طغيان و عصيان مىافرازد.
ابر و باد و مه و
خورشيد و فلك در كارند
تا تو نانى به كف
آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو
سرگشته و فرمانبردار
شرط انصاف نباشد
كه تو فرمان نبرى
[6 آ] و از سخنان گذشته معلوم شد كه به فعل يك
كس تحصيل قوت و غذاى انسانى ميسّر نمىشود، بلكه جمعى كثير بايد كه هريك معاونت
يكديگر نمايند و هركدام به شغلى مشغول باشند تا امر غذا صورت يابد. و همچنين است
حكم در باب لباس و مسكن. پس، يك شخص و دو شخص اگر در مكانى تنهايى[2] باشند، تعيّش نتوانند كرد.
چه اگر يك شخص خواهد كه به تدبير غذا و لباس و مسكن خود مشغول شود،
تا اوّل ادوات آهنگرى و درودگرى و غير ذلك بهدست آرد، آنگاه بدان آلات و ادوات
زراعت و درو و آرد كردن و خمير كردن و نان پختن، و پنبه تحصيل كردن و ريستن و
بافتن و دوختن و ساير عملها، كه آدمى را در امر معاش ضرور است، بتنهايى بكند
روزگار او به بعضى از اين شغلها وفا نكند. و اگر بالفرض وفا كند، اتمام آن كارها
مدّت مديدى خواهد؛ در آن مدّت بىغذا و لباس چگونه زندگانى تواند كرد؟
پس، معلوم شد كه آدمى به تنهايى زندگانى نتواند كرد، بلكه بايد كه
جمعى كثير در مكانى مجتمع باشند و هريك به شغلى مشغول؛ يكى آهنگرى كند و يكى
برزگرى و يكى خبّازى و يكى نسّاجى و يكى خيّاطى و يكى بنّايى. و هريك از عمل خود
آنچه بيش از قدر حاجت تحصيل كرده باشد بفروشد و از قيمت آن از اعمالى كه به آن
احتياج دارد از ديگران بخرد، بر قانون حقّ و عدالت، تا كار معاش انتظام يابد.