نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 155
مال يتيم از روى ظلم، و گريختن از معركه جهاد، و تعرّب بعد از
هجرت- و معنى اين مذكور شد.» و اين حديث دلالت بر آن مىكند كه گناهان كبيره هفت
باشد. و همچنين چند حديث ديگر هست كه از آنجا مستفاد مىشود كه گناهان كبيره هفت
باشد و معنى حديث آن نيست كه گناه كبيره زياده بر هفت نيست، بلكه همچنانكه گناه
مختلف است، بعضى كبيره و بعضى صغيره، مراتب كباير نيز مختلف است؛ و بعضى كباير
اعظمند و بزرگترند در ميان كباير، و آن اين هفت كبيرهاند كه بزرگترين كبايرند. و
لهذا در بعضى احاديث ديگر حضرت صادق 7 فرمودهاند:
اكبر كباير، شرك به خداست، و بعد از آن مأيوس بودن از روح خداست، و
بعد از آن امن از مكر خداست، و از آن جمله عقوق والدين است، و كشتن نفس است- كه
خدا حرام گردانيده، الّا به حقّ- و قذف محصنه، و خوردن مال يتيم، و فرار از معركه
جهاد، و خوردن سود، و سحر، و زنا، و يمين غموس- و معنى آن گذشت- و غلول يعنى از
غنيمتى كه از كفّار گرفته شود دزدى كردن، و منع زكات مفروضه- يعنى، از مستحقّ
بازداشتن و ندادن- و گواهى دروغ و گواهى پنهان داشتن، و شرب خمر، و ترك نماز عمدا
يا چيزى از آنچه خداى عز و جلّ فرض گردانيده، و نقض عهد، و قطيعه رحم- و معنى آن
گذشت.»
و حضرت امام رضا 7 جهت مأمون نوشته بود كه، «كباير كشتن
نفس است و زنا و دزدى و شرب خمر و عقوق والدين و فرار از معركه جهاد و مال يتيم به
ظلم خوردن و خوردن مردار و خون و گوشت خوك و آنچه به غير نام خدا ذبح كرده باشند-
بىاضطرار- و خوردن سود بعد از ظهور و سحت و ميسر- يعنى قمار- و كم كردن در كيل و
وزن، و قذف محصنات و لواط و گواهى دروغ و نااميدى از روح الهى و ايمن شدن از مكر
الهى و نااميد شدن از رحمت الهى، و مددكارى ظالمان و ميل به طرف ظالمان، و يمين
غموس، و حقّ مردم بازداشتن و ندادن- با عدم تنگى- و دروغ و تكبّر و اسراف و تبذير
و خيانت، و استخفاف به حجّ- يعنى، حجّ را سهل گيرد و با وجود وجوب به حجّ نرود- و
محاربه كردن با دوستان خداى و مشغول بودن به ملاهى- مانند ساز و خوانندگى- و شايد
قصص و حكايات دروغ نيز از اين نوع باشد و اصرار بر گناهان.
نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 155