نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 125
وَ لا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّكَ لَنْ تَخْرِقَ
الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولًا[1] يعنى: «راه مرو
در زمين از روى نشاط و كبر كه به درستى كه تو نمىشكافى زمين را و به كوهها
نمىرسى از طول». و فرموده:
«طلب ميانهروى كن در رفتار خود و پست گردان آواز خود را كه
ناخوشترين آوازها آواز الاغ است». و فرض گردانيده خداى عز و جلّ بر رو سجده كردن
از جهت خداى عز و جلّ در شب و روز در وقتهاى نماز. و فرموده:
«اى گروهى كه ايمان آوردهايد ركوع كنيد و سجود كنيد و بكنيد كار خير
را به اميد آنكه فلاح و رستگارى يابيد، و اين فريضهاى است جامع بر رو و دستها و
پايها».
فرمود حضرت كه، «هر كس ملاقات كند با خداى عز و جلّ در حالتى كه حافظ
جوارح خود باشد و وفا كرده باشد به هرجارحهاى از جوارح او، آنچه فرض گردانيده
خداى عز و جلّ بر آن جارحه، ملاقات مىكند با خداى عز و جلّ در حالى كه مستكمل
ايمان خود است، و او از اهل بهشت است؛ و هر كه خيانت كند در چيزى از آنها يا تعدّى
كند از آن چيزى كه امر كرده خداى عز و جلّ به آن، ملاقات مىكند با خداى عز و جلّ
ناقص الايمان).
تمام شد آنچه قصد نقل آن بود، از جمله حديث مذكور، و از اين حديث
ملخّص مىشود كه اين مرتبه ايمان آن است كه هر عضوى فرايض الهى را بهجا آورد و
مرتكب منهيّات نشود. و ايمان را درجهاى [24 ب] ديگر هست از اينها بالاتر، و آن
مرتبه سابقان و مقرّبان است. و آن مؤمنان گروهىاند كه به غير خداى عز و جلّ به
هيچچيز متوجّه نمىشوند و ايشان را التفات به هيچچيز از دنيا و آخرت نباشد و
رضاى ايشان تابع رضاى الهى باشد، هرچه خدا به ايشان دهد به آن راضى باشند. اگر خدا
صحّت دهد آن را خواهند، و اگر مرض دهد آن را خواهند، و اگر فقر دهد فقر را دوست
دارند، و اگر غنا دهد غنا را دوست دارند، و اگر حيات دهد حيات را دوست دارند، و
اگر مرگ دهد مرگ را دوست دارند. بههرحال، راضى باشند و حالى ديگر نخواهند و چيزى
ديگر نطلبند؛ و اين