نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 627
پى مىبرد. فى المثل اگر كسى بلبل بپرستد،
كبوتر بپرستد، و يا گربه و كلاغ را بپرستد، و يا ستارگان و خورشيد و ماه را
بپرستد؛ از آن راهها و طُرُق به نفوس كلّيّه آنها و بالاخره به آن نظام وُحدانىّ
پى مىبرد و مطّلع ميگردد و خبر ميدهد.
در شريعت اسلام، فناء در غير ذات اقدس حقّ متعال ممنوع است
امّا چون انسان اشرف مخلوقات است، نبايد نفس خود را فانى در نفوس
پائينتر از خود و يا مثل خود بنمايد. چرا كه اين فناء مستلزم سقوط و انحطاط درجه
انسانيّت او ميگردد. لهذا گاو پرستى و ستارهپرستى و سنگپرستى و امثالها، در اين
شريعت كامله ممنوع است. انسان نمىتواند ملائكه را بپرستد، چون وجود آنها از انسان
ضعيفتر است. [1] و نمىتواند جنّيان را بپرستد به همين دليل
______________________________
[1]. در «صحيفه كامله سجّاديّة» در فقره 11 از دعاى چهل و چهارم
گفتارى است كه دلالت بر أفضليّت انسان از ملائكه دارد:
«و ما در ماه رمضان با أعمال رشد و نموّ دهنده خود به سوى تو تقرّب
جوئيم به آنچه كه ما را از گناهان پاك كند، و از عيوبى كه از اين به بعد به آن
آلوده شويم محفوظ دارد؛ تا به حدّى كه هيچيك از فرشتگان تو در ابواب گوناگون اطاعت
و انواع مختلف قربت نتوانند در محضر تو چيزى را بفرستند مگر آنكه پايينتر باشد از
آنچه ما در محضر تو ميفرستيم.»
و آية الله حاج شيخ أبو الحسن شعرانى رضوانُ الله عليه در شرح خود
بر «صحيفه» در شرح فقره 56 از دعاى 45 در تعليقه شماره 1، ص 159 و 160 اينطور
مرقوم داشتهاند:
از اين سخن توان دانست كه: پيغمبر صلّى الله عليه و آله افضل از
ملائكه مقرّبين و انبياى مرسلين است. زيرا كه اگر ملائكه افضل بودند، درود بيش از
ملائكه براى كسيكه در مقام پستتر است جائز نباشد و خلاف حكمت بود. و در نظر اهل
معرفت نيز مقام انسان كامل افضل است. و مذهب قاطبه اهل اسلام اين است. و بر بعضى
معتزله چون زمخشرى كه فرشتگان را افضل دانند طعنها زدند. و اللهُ العالِم- انتهى.
و حقير در ج 1 از «معاد شناسى» مجلس اوّل، ص 8 تا ص 10، از دوره
علوم و معارف اسلام، درباره افضليّت انسان از ملائكه مطالبى را ذكر نمودهام.
نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 627