نام کتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) نویسنده : حسينى طهرانى، سید محمد حسين جلد : 1 صفحه : 491
استاد وى را معرّفى نكرده باشد؛ زيرا كه
خواهى نخواهى او از باطن بر نفوس سيطره دارد و شاگردان را به امر خدا هدايت
مىنمايد، و به راه و روش آنها نظر ميكند و ميرسد.
وصىّ ظاهر، از ظاهر عمل به مقتضاى وصايتش ميكند، و وصىّ باطن از باطن
كار ميكند؛ و چون اين دو با هم توأم شوند چه منافع بيشمارى عائد گردد، و چه گلهائى
از غنچههاى بوستان توحيد بشكفد.
وصىّ ظاهر، افراد طالب را قبول ميكند، و وصىّ باطن آنها را سَوا
ميكند و انتخاب مىنمايد. فلهذا افرادى كه مدّتى در تحت تربيت وصىّ ظاهر قرار
گرفتند اگر منافق از آب در آمدند، وصىّ باطن از اوّل آنها را نمىپذيرد، و
بنابراين پس از مدّتى خود بخود دلسرد شده و برميگردند يا خداى نخواسته سر از عناد
بيرون مىآورند. و شاگردان واقعى را از راه باطن هدايت ميكند؛ و البتّه در اينصورت
چون آنها اهل طلب صادق و نيّت صحيحه ميباشند، طبعاً با وصىّ باطن آشنائى پيدا
مىكنند و از تعاليم وى مستفيض و كامياب ميگردند. بنابراين، روى اين بيان، استاد
ظاهر و استاد باطن هر دو موجود است، و هر كدام مُقَوّى و مؤيّد دگرى ميباشند؛ و در
پيشبرد شاگرد به سوى مقصد اصلى سهميّه گرانى را برعهده خود دارند. و در اينصورت
حتماً بايد ميان استاد ظاهر با باطن مخالفتى اتّفاق نيفتد كه اختلاف دليل بر عدم
صحّت طريق است- انتهى مُحَصَّل و مُفاد فرمايش ايشان.
مخالفت با رسول خدا در امر اسامه و پدرش، از لِسان محيى الدّين
عربى
در اينجا مناسب است از محيى الدّين عربىّ دو مطلب را نقل نمائيم كه
اسرارى نهفته و نشكفته از آن ميتوان استخراج نمود: أوّل: