نام کتاب : عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه نویسنده : انصاريان، حسين جلد : 1 صفحه : 389
ايمانى و عملى و اخلاقى پس از پيامبر 6 در تمام ادوار خلقت بىنظير است، چنان فانى در او مىشود كه خود
را ذليل، فقير، ضعيف، ميت و فانى مىداند و اين پرثمرترين حالتى است كه انسان نسبت
به حق پيدا مىكند و اين مرحله حق اليقين است.
البته با تدبر در آيات قرآن و روايات معلوم مىشود كه انسان از طريق
علم اليقين به مرتبه عين اليقين و از عين اليقين به مرحله حق اليقين مىرسد. در
علم اليقين فعاليت مغزى و عقلى دخالت دارد و در عين اليقين فعاليت قلب و در
حقاليقين جذبه الهى و عنايت خداوندى كه همان كشش معشوق به عاشق است مىباشد.
وكذلك نرى إبراهيم ملكوت السماوات والأرض وليكون من الموقنين][2].
و اين گونه فرمانروايى و مالكيت و ربوبيت خود را بر آسمانها و زمين
به ابراهيم نشان مىدهيم تا از يقينكنندگان شود.
حضرت ابراهيم 7 دريافت كه ربى در عالم و مالك و كارگردانى
در هستى به جز حضرت او نيست. او يافت كه نظام جهان متكى به اراده اوست و كلمه كن
كه فعل وجود مقدس آن جناب است در اين عرصه هستى حاكم است، در چنين دريافتى به هيچ
وجه شك و ترديد راه ندارد و از اين راه انسان مراتب يقين را طى كرده تا به مقام
تسليم و رضا و فنا فى الله و بقاء بالله مىرسد اين آيه نمايانگر يقين