responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح بوستان نویسنده : خزائلى، محمد    جلد : 1  صفحه : 65

چو طاعت كنى، لبس‌[1] شاهى مپوش‌

چو درويش مخلص، برآور خروش،

كه پروردگارا توانگر تويى‌

توانا و درويش‌پرور تويى‌

نه كشور خدايم‌[2] نه فرماندهم‌

يكى از گدايان اين درگهم‌

تو بر خير[3] و نيكى دهم‌[4] دسترس‌

وگرنه، چه خير آيد از من به كس‌

دعا كن بشب چون گدايان بسوز[5]

اگر ميكنى پادشاهى به روز

كمر بسته گردنكشان بر درت،

تو بر آستان عبادت سرت‌

زهى‌[6] بندگان را خداوندگار[7]،

خداوند را بنده حق‌گزار

حكايت‌

حكايت كنند از بزرگان دين،

حقيقت‌شناسان عين اليقين‌[8]،

كه صاحبدلى بر پلنگى نشست‌

همى راند رهوار[9] و مارى به دست‌

يكى گفتش اى مرد راه خداى،

بدين ره كه رفتى مرا ره‌نماى‌


[1] لبس: با ضم اول به معنى لباس. معنى ديگرش اشتباه است كه با فتح اول هم به همين معنى است.

[2] نه كشور خدايم نه فرمانده‌ام: سعدى بر زبان شاه نهاده است كه به درگاه حق اين‌چنين گويد و در آستان خداوند، اظهار دارد كه او خداوند كشور و فرمانده واقعى نيست و مالك الملك تنها خدا است و هر خير در دست اوست. با عنايت او است كه شاه يا ديگرى ميتواند، به موجودات ديگر خير رساند. اين ابيات ناظر است به آيه بيست و ششم از سوره آل عمران،« قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ ...»

[3] - تو بر خير ...: مراد اينست كه قدرت نيكى كردن به انسان از جانب خدا افاضه ميشود و اگر چنين قدرتى را خدا عطا نفرمايد، شخص نميتواند خيرى به كسان ديگر برساند و حتى استفاضه و بهره‌مندى از خير نيكوكار نيز بسته به مشيت الهى است.

[4] ضمير ميم در« دهم» مفعول با واسطه است.

[5] بسوز: با سوز درون. سوز در اينجا اسم معنى، اسم مصدر است.

[6] زهى بندگان را ...: آفرين بر كسى كه بر رعيت خويش، كه بندگان خدايند، صاحب و خداوندگار باشد و نسبت به خداوند متعال بندگى ورزد و سربندگى بدرگاه الوهيت او بسايد.

[7] « را» در« بندگان را» و« خداوند را»- ادات اختصاص است.

[8] عين اليقين: چشم يقين بين، مقتبس است از قرآن مجيد آيه هفتم از سوره تكاثر« لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ» در نزد عرفا، يقين سه درجه دارد: عين اليقين- حق اليقين- علم اليقين.

[9] رهوار: رهوار و راهوار- شايسته راه- سربه‌راه و منقاد و مطيع.

نام کتاب : شرح بوستان نویسنده : خزائلى، محمد    جلد : 1  صفحه : 65
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست