responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسالههاى خطى فقهى نویسنده : گروه محققان    جلد : 1  صفحه : 8

- برخی از این رساله‌ها از نظر نثر فارسی آنها اهمیت دارد. کهن‌ترین متن فقهی به زبان فارسی که تا کنون شناخته شده، متن چند سوال و جواب فقهی از قطب راوندی (متوفی ۵۳۷ قمری) است. گرچه این رساله حدود ۵۰ سال پیش به وسیله آقای دکتر محمد امین خنجی در نشریه فرهنگ ایران زمین برای نخستین بار انتشار یافت، ولی نظر به قدمت متن چاپ شده و در دسترس نبودن آن، همچنان برای اغلب پژوهندگان در حکم نسخه خطی است. از این رو، آن را با ذکر مأخذ مجدداً در مجله فقه اهل بیت چاپ کردیم. از دیگر رساله‌هایی که از منظر نثر فارسی اهمیت دارند، رساله "واجبات" ملاعبدالله شوشتری از اعلام فقه در قرن دهم و یازدهم است. این رساله پیش از جامع عباسی شیخ بهایی نگارش یافته و می‌توان آن را کهن‌ترین رساله عملیه به زبان فارسی دانست.

رساله "جهادیه" به قلم قائم مقام فراهانی، وزیر ادیب در اوایل قاجاریه نیز نمونه‌ای از نثر شیوای فقهی به زبان فارسی است. اگرچه نویسنده آن فقیه نبوده ولی با فقه آشنا بوده و آرای فقها را در باب جهاد که در آن زمان به واسطه جنگ ایران و روس مبتلا به حکومت قاجار بود، به خوبی گردآوری و با مهارت تحریر کرده است.

نسخه خطی رساله‌های این مجموعه بعضاً با جستجوی واحد اطلاع رسانی مجله فقه اهل بیت در فهرست نسخ خطی کتابخانه‌ها شناسایی و استخراج شده و بعضاً از طریق فضلائی که در عرصه نسخه‌پژوهی تحقیق می‌کنند، شناسایی و به دفتر مجله ارسال شده و بعضاً نیز به طور اتفاقی کشف شده است. کار تحقیق و تقویم متن این رساله‌ها بر عهده افراد متعدد و با سلیقه‌ها و روش‌های مختلفی بوده است. از این رو شیوه و روش تحقیق متن در رساله‌های این مجموعه یک‌دست نیست. در انتشار این مجموعه آنچه قبل از هر چیز برای ما مهم بود احیا و عرضه این رسائل

نام کتاب : رسالههاى خطى فقهى نویسنده : گروه محققان    جلد : 1  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست