نام کتاب : جامع عباسی - طبع قديم نویسنده : شيخ بهائى جلد : 1 صفحه : 84
زياده كردن قيام.
هفتم شكّ كردن
ميانه دو و سه و پنج بعد از اكمال سجدتين.
هشتم شكّ كردن
ميانه دو و چهار و پنج بعد از اكمال سجدتين در اين چهار صورت مجتهدين را دو وجه
است يكى آن كه بنا بر كمتر نهد و نماز را تمام كند و وجه ديگر آن كه نماز باطل است
و در صورت آخر وجهى ديگر گفتهاند و آن بر چهار نهادن است و دو ركعت نماز ايستاده
ايستاده به جا آوردن و دو سجده سهو كردن.
نهم شكّ كردن
ميانه دو و سه و چهار و پنج بعد از اكمال سجدتين و اين حكم صورت هشتم دارد با
زيادتى دو ركعت احتياط نشسته و اگر خواهد يك ركعت به جاى آن ايستاده بگذارد.
دهم شك كردن ميانه
چهار و پنج پس اگر بعد از سجود است سلام دهد و دو سجده سهو به جا آورد و اگر قبل
از ركوع است آن ركوع را منهدم سازد تا شكّ ميانه سه و چهار شود پس مخيّر است در
گذاردن يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته و دو سجده سهو به جا آورد و
اگر بعد از ركوع است بعضى از مجتهدين نماز را باطل مىدانند و بعضى مثل شك قبل از
ركوع مىدانند.
يازدهم شك كردن ميانه
سه و چهار و پنج در اين صورت بعض از مجتهدين برآنند كه بنا بر سه نهد و نماز را
تمام كند و نماز احتياط نكند و بعضى برآنند كه بنا بر چهار نهد و يك ركعت احتياط
ايستاده بگذارد و دو سجده سهو به جا آورد.
دوازدهم آن كه شكّ
تعلّق به ركعت ششم گيرد در اين صورت بعضى از مجتهدين برآنند كه نماز باطل است و
بعضى برآنند كه بنا بر كمتر نهد و حكم آن مثل حكم تعلّق شكّ به ركعت پنجم است و هر
گاه در عدد ركعات نماز سنّتى شكّ واقع شود مصلّى مخيّر است در بنا بر اقل و بنا بر
اكثر و بنا بر اقلّ افضل است.
فصل در بيان
نماز احتياط
بدان كه آن چه
در اصل نماز واجب است در نماز احتياط واجبست مثل طاهر بودن از حدث و خبث و استقبال
قبله و ستر عورت و نيّت قربت و تكبير احرام و تشهّد و تسليم و چهار امر در نيّت آن
واجبست كه در نماز اصل واجب نيست:
اوّل قصد نماز
احتياط.
دويّم تعيين يك ركعت
يا دو ركعت.
سيّم تعيين آن كه
نشسته مىشود يا ايستاده.
چهارم تعيين نمازى
كه احتياط بجهت اوست و در اين نماز بعد از فاتحه سوره نمىبايد خواند و فاتحه را بلند
خواندن جايز نيست[1]
و تسبيحات اربع قايم مقام فاتحه نمىشود و نيّت چنين كند كه دو ركعت ايستاده
مىگذارم جهت احتياط فلان نماز از براى آن كه واجب است ادا تقرّب به خدا و اگر
نشسته مىگذارد قصد نشسته كند و اگر بعد از وقتست قصد قضا[2] كند و هر گاه ميانه نماز اصل
و نماز احتياط منافى نماز واقع شود مثل استدبار قبله يا حدث يا فعل كثير در اين
صورت