responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : جامع عباسی - طبع قديم نویسنده : شيخ بهائى    جلد : 1  صفحه : 7

به گلاب جايز مى‌داند و اين مذهب به غايت ضعيف است.

امّا اگر دو كاسه باشد يكى آب و يكى گلاب بى‌بو و به يك ديگر مشتبه باشد و آب ديگر نباشد در اين صورت واجبست كه از هر يك يك وضو بسازد كه يكى از اين دو وضو صحيح خواهد بود.

چهارم مى‌بايد كه آب وضو غصبى نباشد كه وضو باب غصبى جايز نيست اگر داند كه آب غصبى است و اگر شخصى نداند كه آب غصبى است و از آن آب وضو سازد وضوى او درست است و احتياج به وضوى ديگر نيست امّا بر او لازم است كه اگر آن آب قيمت داشته باشد قيمت آن را به صاحبش برساند و اگر داند كه آب غصبى است امّا نداند كه وضو باب غصبى جايز نيست و بآن آب وضو سازد آن وضو باطل است.

پنجم مى‌بايد كه اعضاى وضو پاك باشد پيش از وضو ساختن پس اگر دست مثلا نجس باشد يك شستن از براى ازاله نجاست و وضو كافى نيست بلكه اوّل ازاله نجاست بايد كرد و بعد از آن به جهت وضو بايد شست.

ششم نيّت وضو است‌ و نيّت چنين كند كه وضوى واجب مى‌سازم از براى مباح بودن نماز تقرّب به خدا و اگر به جاى مباح بودن نماز رفع حدث گويد هم درست است و اين نيّت را بهر زبانى كه بگويد درست است و اگر به زبان نياورد و اين معنى را در دل بگذراند وضو صحيح است.

هفتم مقارن داشتن نيّت است به ابتداى شستن رو.

هشتم شستن روى است‌ و آن از رستنگاه موى سر است تا آخر ذنخ در طول و آن چه انگشت مهين و ميانين آن را فرا گ‌يرد در عرض و آن چه از روى در زير محاسن باشد و به هيچ وجه نمايان نباشد لازم نيست كه شسته شود و شستن مو كافيست امّا آن چه در بعضى اوقات مى‌نمايد شستن آن واجبست و اگر آن چه از محاسن از ذنخ گذشته باشد شستن آن واجب نيست.

نهم شستن دست راست است‌ از مرفق تا سر انگشتان و اگر شخصى دست زايد داشته باشد و اصلى از زايد معلوم نباشد واجبست كه هر دو را بشويد و اگر دست زايد معلوم باشد پس اگر زير مرفق است بايد شست و اگر بالاى مرفق است شستن آن لازم نيست.

دهم شستن دست چپ است‌ بطريق دست راست.

يازدهم مسح موى سر است‌ كه آن بالاى پيشانى است يا جاى آن اگر موى در آنجا نباشد.

دوازدهم مسح پاى راستست‌ از سر انگشتان تا بند پا.

سيزدهم مسح پاى چپ است‌ به همان طريق.

چهاردهم آن كه هر سه مسح به ترى وضو باشد نه باب تازه پس اگر بر دست ترى وضو باقى نباشد از موى ريش يا از ابرو فرا گ‌يرد مسح نمايد.

پانزدهم موالاتست‌ يعنى پى در پى به جا آوردن افعال وضو پس اگر روى خود را بشويد و بعد از لمحه‌اى دست راست را بشويد فعل حرام كرده امّا وضوى او

نام کتاب : جامع عباسی - طبع قديم نویسنده : شيخ بهائى    جلد : 1  صفحه : 7
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست