نام کتاب : اللباب (شرح فارسی بر خلاصه الحساب شيخ بهائى) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 8
1- علم حساب.
2- علم هندسه.
3- علم هيئت.
4- علم موسيقى.
و يا محتاج
بمادّه هستند چه در خارج و چه در ذهن مانند علم باعيان و جواهر مانند سيب، انار و
غيره كه بآن حكمت طبيعى يا علم ادنى گويند پس تا اينجا معلوم شد كه موضوع علم حساب
عدد است و لكن كلام و صحبت در اينستكه آيا عدد متحقّق در مادّه موضوع اينعلم است
يا مجرّد عدد و لو در ضمن مادّه نباشد.
از كلام مرحوم
مصنّف «ره» در متن استفاده مىشود كه موضوع اينعلم را عدد متحقّق در مادّه
مىداند.
بعد مىفرمايد:
البتّه در اين،
كلام و صحبت است و اينعبارت اشاره بمطلبى است كه شيخ الرّئيس در كتاب شفاء نقل
كرده و آن اينست كه:
محاسب چه بسا
از عددى بحث مىكند كه منفكّ و مفارق است از مادّه مانند عروض عدد در مجرّدات نظير
عقول و نفوس و واجب الوجود مثلا مىگوئيم واجب الوجود واحد است پس اطلاق عدد بر
واجب كرديم با اينكه واجب مادّه نيست.
سپس شيخ اين
اشكال را جواب داده و گفته است:
موضوع علم حساب
عدد مطلق نيست بلكه عدد متحقّق در مادّه است و امّا اينكه در بعضى اوقات معروض آن
مجرّدات واقع مىشوند بلحاظ اينكه خيلى نادر و در جنب مواد ناچيز هستند در علم
حساب متعلّق غرض نمىباشند.
متن: و العدد
قيل كمّيّة يطلق على الواحد و ما تألّف منه فيدخل الواحد و قيل نصف مجموع حاشيتيه
فيخرج.
ترجمه: در
تعريف عدد گفته شده:
كمّيت مقدارى
است كه بر واحد و آنچه از آن تأليف مىيابد اطلاق گردد
نام کتاب : اللباب (شرح فارسی بر خلاصه الحساب شيخ بهائى) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 8