اسماعيل دفع نمود همان علّتى بود كه بخاطر آن ذبح را از عبد
اللَّه دفع فرمود، و آن علّت اين بود كه پيامبر اكرم 6 و
ائمّه- صلوات اللَّه عليهم- در صلب آن دو بودند، پس به بركت پيامبر اكرم 6 و ائمه عليهم السّلام، خداوند ذبح را از آن دو دفع نمود و سنّت
كشتن فرزند، در بين مردم جارى نگرديد. و گر نه، بر مردم واجب بود كه در هر عيد
قربان با كشتن فرزندشان به خداوند تقرّب جويند، و تا روز قيامت، هر آنچه مردم براى
تقرّب بخدا قربانى كنند، فداء و جايگزين اسماعيل مىباشد.
شيخ صدوق مؤلّف كتاب
گويد: روايات در مورد ذبيح مختلف است، در بعضى از آنها ذكر شده كه ذبيح اسحاق بوده
و در برخى چنين آمده كه ذبيح اسماعيل بوده است، و وقتى سند خبر صحيح باشد،
نمىتوان آن را ردّ كرد.
ذبيح اسماعيل 7 بوده است ولى وقتى اسحاق بعد از اين واقعه متولّد شد، آرزو كرد كه اى كاش
آنكه پدرش مأمور به قتل او شد اسحاق ميبود و در مقابل