سميع و بصير و حكيم و عليم و قادر باشد؟ گفت: بله، حضرت
فرمودند: پس خداوند چگونه خود خبر داده است كه واحد است، زنده است، سميع و بصير
است، حكيم، قادر، عليم و خبير است؟ در حالى كه (طبق گفته تو) خودش اين مطالب را
نمىداند؟ سخن تو ردّ سخن خود و تكذيب آن است، خداوند از اين سخن منزّه است. سپس
حضرت ادامه دادند: پس چگونه مىخواهد چيزى را كه نمىشناسد و ساختنش را بلد نيست،
بسازد؟ صانعى كه قبل از ساختن يك چيز، نمىداند كه چگونه بايد آن را بسازد، در
واقع حيران است و سرگردان، و خداوند از اين موضوع منزّه است و والاتر.
سليمان گفت: اراده همان
قدرت است، حضرت فرمودند: خداوند عزّ و جلّ بر آنچه اراده نكند هم قادر است، و اين
مطلب قطعى است چون خداوند فرموده: «وَ لَئِنْ شِئْنا لَنَذْهَبَنَّ بِالَّذِي
أَوْحَيْنا إِلَيْكَ» (اگر بخواهيم، آنچه را بر تو وحى كردهايم، خواهيم برد-
إسراء: 86) و اگر اراده همان قدرت مىبود، خداوند اراده كرده بود كه آن را ببرد،
چرا كه قدرت بر اين كار را داشت، سليمان در جواب درماند. مأمون گفت: اى سليمان! او
عالمترين هاشمى است