نام کتاب : تبيين و نقد نظريه ماده و صورت در فلسفه اسلامى و مقايسه آن با فيزيك كوانتوم نویسنده : مصطفوى، نفيسه جلد : 1 صفحه : 211
اندك است، قابل محاسبه است.
5- در هر سيستم، بين حالت قبل و بعد، رابطه علّى برقرار است و لذا
حالتهاى بعدى سيستم را مىتوان با دانستن كامل حالت قبلى آن، پيشبينى كرد. (اين
پيشفرض از ديدگاه موجبيب نشأت گرفته است)
6- اشياى بزرگ مركب ازاشياى خرد هستند و رفتار اشياى مركب را مىتوان
برحسب رفتار اشياى خرد (ميكروسكوپى) توضيح داد. شناخت از جزء به كل ميسر است و كل
واقعيتى مازاد بر اجزايش ندارد. (اين پيشفرض از ديدگاه تحويلگرايى نشئت گرفته
است.)
رئاليسم
ديدگاه فلسفى فيزيك كلاسيك، ديدگاه رئاليسمى (اصالت واقع) است، بنابر
ديدگاه رئاليسم، جهان و واقعيت مستقل از ذهن ما وجود دارد. در رئاليسم خام، اين
نظريه حاكم است كه ما عين واقعيت را چنانچه هست درك مىكنيم؛ اما در رئاليسم
انتقادى[1] كه مربوط
به نظريه كانت است، اشياى خارجى براى ما نمودهايى دارند و اين نمودها و ظواهر
اشياى مشهود ما است و ذات اشياى قابل شناسايى نيست.
اما در فلسفه صدرايى كه فلسفه رئاليسمى است، صورت اشيا، در صقع نفس
ايجاد مىشوند و ادراكات حسى، نقش عمده براى