responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه خصال شيخ صدوق نویسنده : جعفري، يعقوب    جلد : 1  صفحه : 437

در كوفه پنج مسجد ملعون و پنج مسجد مبارك است‌

75- محمد بن مسلم از امام باقر 7 نقل مى‌كند كه فرمود: در كوفه مساجدى وجود دارد كه ملعون است و مساجدى وجود دارد كه مبارك است، مسجدهاى مبارك عبارتند از: مسجد غنى (نام تيره‌اى از قبيله غطفان) و به خدا سوگند كه قبله آن درست و خاك آن پاكيزه است و آن را مرد مؤمنى بنا كرده و دنيا به پايان نمى‌رسد مگر اينكه در كنار آن دو چشمه مى‌جوشد و در آن دو باغ به وجود آيد، ولى اهل آن مسجد ملعونند و از آنها گرفته خواهد شد. و مسجد بنى ظفر و مسجد سهله و مسجدى در خمراء و مسجد جعفى و اكنون آن مسجد، مسجد آنان نيست و گفته مى‌شود كه از ميان رفته است. و اما مساجد ملعون عبارتند از: مسجد ثقيف و مسجد اشعث و مسجد جرير بجلى و مسجد سماك و مسجدى در خمراء كه بر قبر فرعونى از فراعنه بنا شده است.

نهى از خواندن نماز در پنج مسجد در كوفه‌

76- صفوان بن يحيى از امام صادق 7 نقل مى‌كند كه فرمود: امير المؤمنين 7 از نماز خواندن در پنج مسجد كوفه نهى كرد: مسجد اشعث بن قيس كندى، مسجد جرير بن عبد اللَّه بجلى و مسجد سماك بن محرمة و مسجد شبث بن ربعى و مسجد تيم.

مى‌گويد: وقتى امير المؤمنين 7 به مسجد آنها نگاه مى‌كرد مى‌فرمود: اين بقعه تيم است و معنايش اين بود كه آنان از امير المؤمنين 7 كناره‌گيرى كردند و از روى عداوت و بغض با او نماز نخواندند، خداى لعنتشان كند.

(اينها مساجدى بودند كه مخالفان امير المؤمنين در جهت ايجاد تفرقه بنا كرده بودند و پس از مدتى خراب شدند و پس از شهادت امام حسين 7 به شكرانه قتل او از سوى دشمنان اهل بيت تجديد بنا شدند.)

پنج كس بايد نماز خود را در سفر هم تمام بخوانند

77- محمد بن ابى عمير از امام صادق 7 نقل مى‌كند كه فرمود: پنج كس نماز خود را بايد تمام بخوانند چه در سفر باشند و چه در حضر: چارپادار و كرايه دهنده مركب (كه خودش نيز همراه آن مى‌رود) و نامه رسان و چوپان و كشتيبان؛ چون كار آنها سفر است.

مرد مى‌تواند پنج عضو زن نامحرم را ببيند

78- راوى گفت: به امام صادق 7 گفتم: مرد كدام يك از اعضاى بدن زن نامحرم‌

نام کتاب : ترجمه خصال شيخ صدوق نویسنده : جعفري، يعقوب    جلد : 1  صفحه : 437
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست