responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه خصال شيخ صدوق نویسنده : جعفري، يعقوب    جلد : 1  صفحه : 171

انگشتر، كبود باشد و كسى كه در سند متولد شده باشد. (منظور اين است كه در اين گروه‌ها زمينه براى شرارت بيشتر است و در عين حال مى‌توانند شرور نباشند و اگر چنين اشخاص نجابت كنند، ارزش بيشترى نسبت به ديگران دارند چون بر خلاف زمينه طبيعى عمل كرده‌اند).

براى مرد از نظر عيب سه خصلت بس است‌

81- حسين بن زيد از پدرش نقل مى‌كند كه امام صادق 7 از پدرش نقل مى‌كند كه پيامبر خدا 6 فرمود: كار نيكى كه ثواب آن زودتر به انسان مى‌رسد، احسان كردن است و كار بدى كه مجازات آن زودتر به انسان مى‌رسد، ستم كردن است. و براى شخص از نظر عيب كافى است كه در مردم به چيزى نگاه كند كه از ديدن آن در خودش كور است، و به مردم چيزى را ايراد بگيرد كه خودش نمى‌تواند آن را ترك كند، و همنشين خود را با چيزى اذيت كند كه به او سودى ندارد.

كسى كه عترت پيامبر را دوست نداشته باشد به سبب يكى از سه چيز است‌

82- ابو رافع از امير المؤمنين 7 نقل مى‌كند كه پيامبر خدا 6 فرمود: هر كس خاندان مرا دوست نداشته باشد به سبب يكى از سه چيز است: يا منافق است و يا از زنا متولّد شده و يا مادرش در حال حيض به او آبستن شده است.

محبوب‌ترين كارها براى خدا سه چيز است‌

83- زهرى از امام سجاد 7 نقل مى‌كند كه فرمود: آخرين چيزى كه خضر به موسى بن عمران وصيت كرد، اين بود كه گفت: كسى را به خاطر گناهى سرزنش مكن و همانا محبوب‌ترين كارها نزد خدا سه چيز است: ميانه‌روى در گشاده‌دستى و عفو به هنگام قدرت و مدارا با بندگان خدا، و هيچ كس در دنيا با كسى مدارا نكرد مگر اينكه خداوند در روز قيامت با او مدارا خواهد كرد و سرآمد حكمت، ترس از خداوند است.

در روز قيامت آتش با سه گروه سخن مى‌گويد

84- امام صادق 7 از پدرانش از على 7 نقل مى‌كند كه پيامبر خدا 6 فرمود:

در روز قيامت آتش با سه كس سخن مى‌گويد: با امير و قارى قرآن و ثروتمند.

نام کتاب : ترجمه خصال شيخ صدوق نویسنده : جعفري، يعقوب    جلد : 1  صفحه : 171
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست