responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 521

23-

دعاى عبرات‌

: و از جمله دعاها دعائى است كه آن را دوست من و برادر من محمّد بن محمّد بن قاضى آوى روايت نموده است- كه خداى تعالى نيكبختى او را زياد گرداند و خاتمه او را نيكو گرداند-. و او حكايت عجيبى و سبب غريبى را ذكر نموده است و آن حكايت اين است كه: بر آوى حادثه‌اى و بلائى وارد شده بوده است. پس اين دعا را در ميان اوراقى چند يافته است كه اين دعا را در ميان آنها نگذارده. پس چون اين دعا را در كتابى نوشته است، نسخه اصل مفقود گشته است.

ابن طاوس گويد كه ممكن است آنكه اين دعا در ميان آن اوراق بوده و محمّد بن آوى آن را و جاى آن را نمى‌دانسته است. پس خداى تعالى آن را انعام كرده است به اين نحو كه به او جاى آن را شناسانده است و بعد از آنكه اين دعا را نوشته است، باز نسخه اصل را جايى گذارده و از خاطرش محو گرديده.

و ايضا ابن طاوس گويد كه بعد از آن من اين دعا را در نسخه كهنه‌اى ديدم كه به آن آب رسيده بوده و در اين دعا زيادتى‌ها و نقصانها بود با آنچه محمّد بن آوى روايت نموده بود و اين نسخه را ابن وزير ورّاق به من داد و گفت كه من اين را براى ولد احمد مقرى أعرج به يك درهم و نيم خريدم و اين دعا به دعاى عبرات ناميده شده است و بعد از اين اين دعا را مذكور مى‌نمايم به نحوى كه در آن نسخه بود و اين دعاى عبرات به روايت محمّد بن محمّد قاضى آوى‌[1] است.

خداوندا بدرستى كه من سؤال مى‌كنم ترا اى رحم‌كننده اشكهاى چشم و اى برطرف كننده اندوهها توئى آنكه پراكنده مى‌كنى ابرهاى محنتها را و به تحقيق كه گرديده‌اند آنها گران و مى‌شكافى ابرهاى سياه كينه‌ها را و بتحقيق كه پوشانيده است دامنهاى آسمان را و مى‌گردانى تو زراعت آن كينه‌ها را گياه خشك شده و استخوانهاى آن را پوسيده و برمى‌گردانى تو غلبه كرده شده بر او را غلبه‌كننده و طلب كرده شده را طلب‌كننده و خشم كرده‌شده بر او را خشم‌كننده و قدرت داشته‌شده بر او را قدرت دارنده اى خداى من پس بسا از بنده‌اى‌[2] كه خوانده است ترا به آنكه من غلبه كرده شده‌ام‌[3] پس انتقام كش پس گشوده‌اى تو براى او از يارى خود درهاى آسمان را به آبى بغايت ريزان و روان ساخته‌اى تو براى او از يارى كردن خود چشمه‌ها پس رسيد آب نجات و خلاصى او بر نهجى كه بتحقيق مقدر شده بود و سوار كردى تو او را از جهت محافظت كردن تو او را بر كشتى صاحب تخته‌ها و ميخ‌ها اى پروردگار من بدرستى كه من مغلوب دشمنان شده‌ام پس انتقام كش از ايشان اى پروردگار من بدرستى كه مغلوب گشته‌ام پس بستان داد مرا اى پروردگار من بدرستى كه من مغلوب شدم پس بكش انتقام مرا اى پروردگار من پس رحمت فرست بر محمّد و بر آل محمّد و بگشاى براى من‌


[1] -علامه رحمه اللَّه در كتاب منهج الصادقين 7 روايت كرده و كفعمى در كتاب بلد الامين از حضرت قائم اهل بيت : نقل نموده. و اللَّه يعلم

[2] -اشاره به حضرت نوح 7 است.

[3] -يعنى مردمان بر من غلبه كرده‌اند.

نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 521
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست