نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 406
دشوارى آن را و بالا بر[1]
آواز ناله[2] شكستگى
آن را و ظاهر گردان خداوندا مشتبه و پنهان آن را و رها كن بند كردهشده آن را و
قائم و محكم گردان اصل بناى آن را تا آنكه باشد آن خير و خوبى خيرى كه روى آورنده
باشد به نفع و فايدهاى و برطرفكننده باشد زيان را و شتابكننده باشد به رسانيدن
نفع و باقى گذارنده باشد احسان را بدرستى كه تو بىنيازى به سبب زيادتى احسان كردن
و ابتداكنندهاى[3] به بخشش.
مناجات براى طلب در گذشتن از گناهان
خداوندا بدرستى كه اميدوارى من به فراخى و گنجايش رحمت تو گويا كرده
است مرا به طلب نمودن من در گذشتن ترا از گناهان من و چشمداشت من به بردبارى تو و
ملايمت و مداراى تو صاحب جرأت نموده است مرا بر طلب كردن امان دادن تو مرا و تجاوز
نمودن تو از تقصير من و از براى من است اى پروردگار من گناهان بسيار به تحقيق كه
رو آورده است آنها را روهاى انتقام كشيدن و از براى من است معصيتهائى كه بتحقيق كه
نگاه كرده است آنها را چشمهاى هلاك نمودن و از بيخ بريدن و مستحقم من به سبب آن
گناهان (بنا بر عدالت تو) مر درد آورنده از عذاب ترا و سزاوارم من به سبب مرتكب
شدن من آن گناهان را مر هلاككننده از عقاب ترا و مىترسم من از پس افكندن گناهان
مر اجابت دعاى مرا و از برگردانيدن آن گناهان مرا از برآمدن حاجت من به سبب باطل
نمودن آن گناهان هر حاجت مرا و بريدن آنها مر سببهاى خواهش مرا از جهت آنچه به
تحقيق كه شكسته شده است پشت من از سنگينى آن گناهان و عاجز ساخته است مرا از قدرت
و توانائى برداشتن آنها پس برگشتم اى پروردگار من بسوى حلم كردن تو از تقصيركاران
و تجاوز نمودن تو از گناهكاران و بازگشتم بسوى رحمت تو براى نافرمان برندگان پس
روى آوردم به اعتماد خود بر تو در حالى كه توكلكنندهام بر تو و به خاك
اندازندهام نفس خود را در نزد تو در حالى كه شكوهكنندهام من اندوه خود را[4] بسوى تو و سؤالكنندهام من
[1] -يعنى بشنو و فريادرس آواز ناله آن را كه از جهت
شكستگى ناله مىكند به اين نحو كه برطرف كن و شكستگى آن را درست نماى. و اللَّه
يعلم
[2] -جوهرى در كتاب صحاح ذكر نموده كه صريخ به معنى
آواز ناله و به معنى شخص طلبكننده فريادرس آمده و در اين مقام معنى اول مناسب
است، چنانچه به آن ترجمه شده. و اللَّه يعلم. و در بعضى از نسخهها صريع به عين
بىنقطه است به جاى صريخ يعنى و بلند گردان به خاك مذلت افتاده شكسته شده از خير و
خوبى را. و اللَّه يعلم
[3] -يعنى ابتداكننده ببخشش پيش از آنكه ترا بندگان
سؤال كنند. و اللَّه يعلم
[4] -بثّ در اصل به معنى تفرّق و پراكندگى است و اندوه
بسيار شديد را نيز گويند از جهت آنكه صاحب آن صبر نمىكند با آنكه اظهار و شكوه
نمايد آن را و آن را ميان مردمان پراكنده سازد. بنا بر اين است آنچه بعضى گفتهاند
كه بثّ اندوهى است كه آن را صاحبش اظهار نمايد و حزن اندوهى است كه آن را پنهان
كند و صاحبش در دل گيرد. و اللَّه يعلم
نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي جلد : 1 صفحه : 406