responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 241

يافت و به خانه خود رفت. صح.] و دعا اين است:

خداوندا به حقّ عرش و كسى كه بلند كرده است آن را و به حقّ وحى‌[1] و كسى كه فرستاده است آن را و به حقّ پيغمبر و كسى كه پيغمبر كرده است او را و به حقّ خانه كعبه و كسى كه ساخته است آن را، اى شنواى هر آوازى، اى گردكننده هر برطرف‌شده‌اى، اى خلق‌كننده مردمان پس از مرگ، رحمت فرست بر محمّد و اهل خانه او و بده به ما و به همه مردان مؤمن و زنان مؤمنه كه باشند در مشرقهاى‌[2] روى زمين و مغربهاى آن گشايشى از جانب خود به زودى به سبب آنكه گواهى مى‌دهم به آنكه نيست خدائى مگر خدا و آنكه محمّد بنده توست و فرستاده توست رحمت فرستد خدا بر او و بر اولاد او كه پاكان و پاكيزگانند و درود فرستد خدا بر ايشان درودى بسيار.

د: دعاهاى انتخابى از مولايمان حضرت امام حسن مجتبى 7

1- ذكر آنچه اختيار شده است از دعاهاى مولاى ما حضرت امام حسن بن علىّ بن ابى طالب صلوات اللَّه عليهما. پس از آن جمله دعاى سيّد ما و مولاى ما حضرت امام حسن بن علىّ بن ابى طالب 8 است در هنگامى كه به نزد معاويه وارد شدند.

ابن طاوس به سندهاى خود روايت نموده است تا ابى الفضل محمّد بن عبد اللَّه بن عبد المطّلب شيبانى و او گفته كه: ما را رجاء بن يحيى ابو الحسين عبرانى [عبريانى خ. ل.] خبر داده است كه من اين دعا را در خانه سيّد ما حضرت ابى محمّد امام حسن عسكرى بن امام علىّ نقى 8 نوشتم و اين دعاى حضرت امام حسن بن على عليهما السّلام است در وقتى كه به نزد معاويه آمدند و دعا اين است:

ابتدا مى‌كنم بنام خداى بخشنده مهربان ابتدا مى‌كنم به نام خداى بزرگ كه بزرگ‌تر است خداوندا تسبيح مى‌كنم ترا اى به خود بر پاى تسبيح كردنى براى كسى كه نمى‌ميرد سؤال مى‌كنم ترا همچنان كه‌


[1] -وحى خبرى است كه نازل ساخته است آن را خداى تعالى به وساطت جبرئيل به پيغمبران خود. و ابن بابويه گفته كه: وحى نام لوحى است كه در ما بين دو چشم اسرافيل گذاشته شده است، پس هر گاه اراده نمايد خداى تعالى آنكه امر نمايد به پيغمبران حكمى را پس حركت مى‌كند آن لوح و مى‌خورد به پيشانى اسرافيل، پس نظر مى‌كند كه چه چيز در آن لوح ثبت و نقش گرديده است و مى‌خواند آن را، پس مى‌گويد آن را به ميكائيل و او به جبرئيل و جبرئيل آن را به پيغمبران خداى تعالى مى‌رساند. و اللَّه يعلم

[2] -تعدد مشرقها و مغربها به اعتبار شهرهائى است كه بر روى زمين است.

نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 241
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست