responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 237

22- دعاى امير المؤمنين على 7 و از آن جمله دعائى است از براى مولاى ما امير المؤمنين 7 كه آن را به شخصى از جماعت حاجيان در خواب تعليم نمودند و سريع الاجابة است.

ابن طاوس عليه الرّحمة گويد كه: اين دعا را با سندهاى متّصل به آن حضرت ديدم پس من اختصار نمودم به نقل حاصل معنى آن را و آن اين است كه در بعضى از سنوات به جمعى از حاجيان در اثناى راه كعبه تشنگى عظيمى رسيد تا آنكه نزديك بود آنكه همه ايشان هلاك شوند. پس شخصى از ايشان از رفتار بازمانده نشست مترصّد بر مرگ، پس در آن حال او را سستى خوابى فرا گرفت پس در خواب مولاى ما على بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه را ديد كه فرمودند كه: چه چيز ترا از خواندن كلمه نجات غافل كرده است؟ پس آن شخص گفت كه: كلمه نجات كدام است؟ آن حضرت فرمودند كه: اين را بگو كه:

«أدم ملكك على ملكك بلطفك الخفىّ». «دائم گردان پادشاهى و ملك خود را بر مال و مملكت خود (يعنى دائم گردان آب را كه ملك توست بر بنده خود) كه آن نيز ملك توست به سبب لطف و شفقت پنهان تو».

پس فرمودند كه: منم علىّ بن ابى طالب. پس آن شخص گفت از خواب بيدار شدم و اين كلمات را گفتم پس ابرى پيدا شد و مردمان تضرع نمودند تا آنكه باران باريد و همگى سيراب گرديدند و شكر خداى تعالى بجاى آوردند و از هلاكت نجات يافتند و الحمد للَّه وحده.

ج: دعاهاى سيّده ما حضرت فاطمه 3

ابن طاوس گويد كه دعاهائى را ذكر مى‌كنم كه از دعاهاى سيّده ما و مادر معظمه ما حضرت فاطمه سيّده زنان عالميان و دختر سيّد المرسلين صلوات الله عليهما و على آلهما انتخاب نموده‌ام:

1- از آن جمله دعائى است كه آن را به ايشان حضرت رسول خدا 6 تعليم نمودند. ما به سندهاى خود روايت كرده شديم تا ابى الفضل محمّد بن مطلب شيبانى به اين نحو كه نقل نمودم از جزو سوم از كتاب امالى او، به سندهاى او كه رسانده است آن را به مولاى ما حضرت امام حسن بن علىّ بن ابى طالب : كه از مادر خود حضرت فاطمه دختر رسول خدا صلّى اللَّه عليهما و آلهما روايت نموده‌اند و همچنين ما اين دعا را به سندهاى صحيح يافتيم آنكه حضرت رسول خدا 6 به حضرت فاطمه زهرا عليها السّلام فرمودند كه: اى دختر من آيا مى‌خواهى كه بياموزم ترا دعائى را كه آن را احدى نمى‌خواند مگر آنكه حاجت او برآورده شود و در توبه بركت اين دعا هيچ سحرى و نه زهرى تاثير نكند و بر تو هيچ دشمنى شماتت ننمايد و شيطان متعرّض تو نگردد و خداى تعالى روى توجّه خود را از تو باز ندارد و از تو رحمت خود را برطرف نكند و دعاى ترا برنگرداند و همه حاجت‌هاى ترا برآورد. پس حضرت فاطمه عليها السّلام فرمودند كه: بلى اى پدر مى‌خواهم. به درستى كه اين دعا در نزد من دوست‌تر است از دنيا و آنچه در اوست. پس حضرت رسالت پناهى 6 فرمودند كه: اين را بگو و چون اين دعا را بخوانى جناب پروردگار در جواب گويد كه: بلى بلى براى تو دعاى ترا مستجاب مى‌گردانم و دعا اين است: اى عزيزترين كسى كه ياد آورده شده است و اى پيشترين او از براى پيشى گرفتن در عزّت و بزرگوارى، اى رحم‌كننده‌[1] هر طلب رحم‌كننده‌اى و اى پناه هر ستم رسيده‌


[1] -رحيم و راحم هر دو به معنى رحم‌كننده‌اند و مبالغه در رحيم بيشتر است. و اللَّه يعلم

نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست