كرده است و مدت شش ماهى را در آن شهر گذرانده است. احتمال
دارد اين مسافرت بين سالهاى 849 تا 869 ه- ق بوده باشد.
مسافرت به شيراز و
سكونت دايمى در آن شهر
اسيرى در سنه 869 ق بعد
از درگذشت سيد محمد نوربخش به شيراز آمد، و آن شهر را براى ترويج طريقت خود
برگزيد. وى خانقاهى در محله «لب آب» شيراز وصل به دروازه باب السلام بنا نهاد و آن
را به خانقاه «نوريه» موسوم كرد. اين خانقاه بزودى رونق گرفت و سلاطين و بزرگان
وقت املاك زيادى را بر آن وقف نمودند و توليت را به شيخ محمد و اولاد او تفويض
كردند. اسيرى تا پايان عمر به مدت 43 سال در شيراز به سر برد، و به حل و فصل امور
نوربخشيان فارس و ساير مناطق مجاور اشتغال مىورزيد، در اين مدت فقط مسافرتى به
بيت اللّه الحرام نمود. در موقع مراجعت از مكه، در شهر زبيد كه از بلاد يمن است،
شيخ حيرتى و پسرش اسمعيل را، كه از عرفاى آن سامان بودند، ملاقات نمود. و چون در
آنها قابليت و شايستگى ديد پدر و پسر را خرقه پوشانيد و اجازه خرقه دادن نيز به
آنان داد. و بدين منظور اجازه نامهاى به زبان عربى نوشته و در آن سلسله طريقت خود
را نيز آورده است[1].
اسيرى در سنه 912 ه- ق
در شيراز وفات يافت و در خانقاه نوريه مدفون گرديد. اين بيت را در تاريخ وفات او
گفتهاند:
حسب حالش گشت تاريخ
وفات
(قطب عالم سيد ارباب فقر)
(912)
همچنين شاعرى ديگر در
قطعهاى ماده تاريخ او را چنين سروده است:
______________________________
(1)-
ر ك: ديوان اشعار و رسائل اسيرى به اهتمام دكتر برات زنجانى.
[1]- ر ك: ديوان اشعار و رسائل اسيرى به اهتمام دكتر برات
زنجانى.