نام کتاب : احوال و آثار مير سيد على همدانى (با شش رساله از وي) نویسنده : رياض، محمد جلد : 1 صفحه : 304
جوانمرد بكار مىبردهاند. چنانكه فتيان با
القاب اخوه و اخيه و اخوان هم ياد شدهاند. ريشههاى اخيت همانا مواخات و اخوت
اسلامى است كه نبى اكرم 6 در ميان مهاجرين مكه و انصار مدينه افكند و در قرآن
مجيد هم آمده است:
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»[1]-
بسيارى از مشائخ عالم اسلام با لقب «اخى» ياد مىشوند كه نوعا برمسلك فتوت
بودهاند. ابن بطوطه در سفرنامه معروف خود بجاى فتيان از «اخيه» ياد مىكند. و
معلوم است كه تا آن قرن اين گروه در كشورهاى اسلامى بويژه در خطه روم (تركيه فعلى
و نواحى مجاور آن) شيوعى داشتهاند.
در فتوت نامه منظوم ناصرى سيواسى و فتوت نامه منظوم شاعرى به نام
عطار و رساله فتوتيه مير سيد على همدانى هم از «اخيت»- بخصوصه- ذكرى آمده است.
رساله مزبور بطورى كه در دائرة المعارف اسلامى هم مىخوانيم مهمترين
مآخذ در رابطه با اخيت در قرن هشتم هجرى به شمار است[2]
و مؤلف آن خطاب به مريدش مىفرمايد:
اى عزيز بدانكه لفظ «اخى» لفظى است متداول گشته ميان خلق. و اين لفظ
را معنى رفيع و حقيقتى وسيع است و بيشتر اهل زمانه بظاهر لفظ بيحاصل و اسم بىمعنى
قناعت كردهاند و از اسرار حقائق دينى محروم مانده و جمعى از ارباب نفوس شخصى را
برخود تقديم مىكنند و وى را «اخى» ميخوانند و به دواعى مرادات نفسانى چند روزه
صحبتى بانفاق ميدارند و آخر بوحشت و عداوت مى انجامد. بدين سبب كلمهاى چند بر
مقتضاى اين معنى- آنچه زبان وقت املا كند- در قلم خواهد آمد و ايمائى كرده خواهد
شد تا تنبيهى بود طالبان اين معنى را، انشاء اللّه تعالى.
اى عزيز بدانكه ارباب طريقت اطلاق اين اسم به سه معنى اعتبار
كردهاند و سه مرتبه نهادهاند: اول عام دوم خاص سوم اخص. اول لغوى اسمى دوم نصى
حقيقى سوم اصطلاحى معنوى.
اما اول بدانكه اسم اخى در لغت «برادر من» است و عامه مردم برادر