نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 964
محق
نقصان
تدريجى «انمحق و امتحق» يعنى به تدريج تلف شد، راغب آنرا ناقص كردن معنى نموده و
قيد تدريج را ندارد و نيز به معنى از بين بردن، محو كردن و هلاك كردن آمده است.
پنج مورد از آن در «نهج» وارد است، درباره عذابهاى دنيوى فرموده: «و خوفّهم من سطوته و كيف محق من محق بالمثلات و احتصدمن احتصد بالنقمات» خ 147 204، خداوند مردم را
از صولتش ترسانيد و بيان كرد كه چطور از بين برد آنكه را كه از بين برد با
عقوبتهائى نظير هم، و درو كرد كسانى را كه درو كرد با نقمات و انتقامها.
به مصقلة
بن هبيره كه به طرف معاويه فرار كرد نوشت: «و لا تصلح
دنياك بمحق دينك» نامه 43 415 دنياى خودت را با از بين بردن دينت آباد مكن
درباره
انسان فرموده: «ام هذا الذى انشأه فى ظلمات الارحام...
نطفة دهاقا و علقة محاقا و جنينا و راضعا...» خ 83 112، محاق به كسر اول
آخر ماه و يا سه شب آخر ماه است، علت اين تسميه آن است ماه در آن سه شب مخفى است و
ديده نمىشود، آن به معنى اسم مفعول (ممحوقه) است، امام صلوات الله عليه، علقه را محاق
ناميده كه شكل و صورت انسانى در آن ممحوق و مخفى و ناپيدا است.
يعنى: يا
اينكه خداوند او را در ظلمات ارحام، نطفه ريخته شده و علقه بى شكل و جنين و
شيرخوار آفريده است
محص
خالص
كردن.
«محص
الشىء: خلصّه من كلّ عيب»
تمحيص
امتحان كردن است، سه مورد از آن در «نهج» آمده است، درباره بندگان خالص فرموده: «و اعلموا انّ عباد الله المستحفظين عليه... كتفاضل البذر
ينتقى فيؤخذ منه و يلقى قد ميزّه التخليص و هذّبه التمحيص» خ 214 331،
بدانيد بندگانيكه علم خدا به امانت نزد آنها گذاشته است مانند بذر خالص شدهاند كه
تصفيه شده و به زمين كاشته مىشود، تصفيه شدن او را از ديگران ممتاز كرده و امتحان
او را پاك نموده است «التمحيص و البلاء» خ 192
يعنى آزمايش و ابتلاء
مخض
خالص
كردن. سه مورد از آن در «نهج» به كار رفته است در شعريكه شاهد آورده فرمايد: «ادمت لعمرى شربك المحض صابحا...» خ 33 77، به جان
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 964