نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1140
پر نقش و
نگار است. و نيز درباره طاووس فرموده: «و له فى موضع
العرف قنزعة خضراء موّشاة» خ 165 237 براى او در محل يال، دسته، موئى سبز
رنگ منقّش هست «موشّاة» صيغه مفعول مىباشد.
وصب
(مثل
شرف) درد و مرض دائم، آن فقط دو بار در «نهج» آمده است، در وظائف انبياء فرموده
است: «و يروهم آيات المقدرة من سقف فوقهم مرفوع و مهاد
تحتهم موضوع... و اجال تفنيهم و اوصاب تهرمهم» خ 1 43، تا انبياء آيات قدرت
خدا را بر مردم نشان دهند مثل آسمان كه بالاى مردم افراشته شده و زمين كه زير پاى
آنها نهاده شده، و اجلها كه فانيشان مىكند و دردها و ضررها كه پيرشان مىگرداند.
درباره مردگان فرموده: «ثمّ القى على الاعواد رجيع وصب
و نضوسقم تحمله حفدة الولدان» خ 83 113 «رجيع» برگشت داده و آن حيوانى است
كه از اين سفر به آن سفر برگشت داده شده و خسته گرديده است «نضو» به معنى لاغر
است، يعنى آنگاه به تابوت انداخته مىشود كه خسته درد و لاغر شده از مرض است او را
ياران فرزندان بر دوش مىگيرند.
وصف
ذكر
چگونگى شىء (ذكر اوصاف و خصوصيّات شىء) «صفت» اسم و مصدر هر دو آمده است، موارد
زيادى از آن در «نهج» ديده مىشود آن حضرت براى خداوند آن صفاتى را اثبات مىكند
كه عين ذات حق تعالى و مانند ذات پاكش نامحدود هستند چنانكه فرموده «الذى ليس لصفته حدّ محدود و لا نعت موجود و لا وقت معدود و
لا اجل ممدود» خ 1 39، و صفات زايد بر ذات را از خدا نفى مىكند آنجا كه
فرمايد: «و كمال الاخلاص له نفى الصفات عنه لشهادة كل
صفة انّها غير الموصوف و شهادة كل موصوف انّه غير الصفة فمن وصف الله سبحانه فقد
قرنه و من قرنه فقد ثنّاه و من ثنّاه فقد جزّأه و من جزّأه فقط جهله» خ 1
39، اين حقايق اولين بار در زبان على 7 جارى شده است.
وصل
وصول به
معنى رسيدن است گويند: «وصل الىّ الخبر وصولا»
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1140