responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 1137

108 156 طبيبى است كه طبّ خود را به همه جا مى‌برد، مرهمهاى خود را آماده كرده و داغهاى خود را سرخ نموده:، هر جا كه حاجت باشد مرهم يا داغ نهد مانند دلهاى كور و گوشهاى ناشنوا وسمه: رنگ در لغت آمده كه آن برگ نيل است يا علفى كه با برگ آن رنگ مى‌كنند، آن فقط يك بار در «نهج» يافته است، درباره طاووس فرموده: «و مخرج عنقه كالابريق و مغرزها الى حيث بطنه كصبغ الوسمة اليمانيّة» خ 165 237، محل بيرون آمدن گردنش چون ابريقى است راست كشيده و فرو رفتنگاه آن تا به شكم رسد رنگى است سبز مانند و سمه يمانى.

وسن

سنه، وسن، نعاث هر سه به معنى چرت (خواب سبك) است و آن فقط يك بار در «نهج» يافته است خطاب به خداوند مى‌گويد: «فلسنا نعلم كنه عظمتك الّا انّا نعلم انّك حىّ قيّوم لا تأخذك سنة و لا نوم» خ 159 225 خدايا ما حقيقت عظمت تو را نمى‌دانيم فقط مى‌دانيم كه تو زنده حقيقى و مدبّر خلق هستى، خواب سبك و خواب گران تو را نمى‌گيرد.

وسواس

وسوسه: حديث نفس. كلامى كه در باطن انسان ايجاد مى‌شود يا از شيطان باشد يا خود انسان،

طبرسى فرموده: وسوسه با صداى آهسته به سوى چيزى خواندن است

و آن دو بار در «نهج» آمده است: «خطرات الوساوس» خ 91 125، درباره ملائكه فرموده: «و لم تطمع فيهم الوساوس» خ 91 129

وسى

مواسات به معنى مشاركت است و آن سه بار در «نهج» ديده مى‌شود، درباره رسول خدا 6 فرموده: «و لقد واسيته بنفسى فى المواطن التى تنكص فيها الابطال و تتاخّر فيها الاقدام» خ 197 311، من خودم را شريك او كردم در محلهائى كه پهلوانان عقب مى‌كشند و قدمها وارد نمى‌شوند، به عموزاده‌اش كه اموال را دزديد و به مكّه رفت مى‌نويسد: «و لم يكن رجل من اهلى اوثق منك فى نفسى لمواساتى و موازرتى» نامه 41 412، مردى از خانواده‌ام موثّقتر از تو براى شركت در كارها و يارى من، در نظرم نبود.

وشج

اشتباك و اتصال و پيچيده شدن بعضى بر بعضى در لغت آمده:

«وشجت بك قرابته: اشتبكت»

و نيز آمده:

«وشجت العروق و الاغصان: اشتبكت و التفّ‌

نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 1137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست