responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 1134

تحاسبوا» خ 90 123 بندگان خدا خودتان را بسنجيد پيش از آنكه سنجيده شويد و حساب كنيد پيش از آنكه حساب كرده شويد درباره شهادتين فرموده: «تصعدان القول و ترفعان العمل لا يخفّ ميزان توضعان فيه و لا يثقل ميزان ترفعان عنه» خ 114 169

وزى

(مثل عقل) جمع شدن فشرده شدن «توازى» برابر و روبرو بودن، دو مورد از آن در «نهج» آمده است در وصف رسول خدا 6 فرموده: «و اشهد انّ محمدا عبده و رسوله... لا يوازى فضله و لا يجبر فقده» خ 151 210 با فضلش برابرى نمى‌شود و فقدانش قابل جبران نيست متوازيين فى القدرة» خ 223 يعنى برابر در قدرت، در بعضى نسخه‌ها» متوازنين از «وزن» آمده است.

وسد

توسيد: قرار دادن و ساده زير سر انسان، سه مورد از آن در «نهج» آمده يافته است خطاب به رسول خدا 6 فرموده: «فلقد و سدّتك فى ملحودة قبرك و فاضت بين نحرى و صدرى نفسك فانّا للّه و انا اليه راجعون» خ 202 320 يعنى خوابانيدم و تكيه دادم تو را در شكاف قبرت و روح تو ميان گلو و سينه من از بدنت خارج شد، گويا منظور تكيه دادن حضرت به ديوار قبر است در باره اولياء الله فرموده: «حتى اذا غلب الكرى عليها افترشت ارضها و توسّدت كفّها» نامه 45 420، چون خواب بر او غالب شود زمين را فرش قرار داد و دست را زير سر مى‌گذارد: «يتوسّد الحجر» خ 160 سنگ را زير سر مى‌گذاشت و يا بر آن تكيه مى‌كرد، در كلام بالا «ارضها كفّها» به نفس راجع است.

وسط

(مثل عقل) در ميان واقع شدن و مثل شرف اسم است به معنى معتدل و ميانه «اوسط» وسطتر و ميانه‌تر و معتدلتر چند مورد از آن در «نهج» آمده است، چنانكه فرموده: «نحن النمرقة الوسطى بها يلحق التالى و اليها يرجع الغالى» حكمت 109، وسطى مؤنث اوسط است، معنى اين سخن در «غرق» گذشت. به خوارج فرمود: «و خير الناس فىّ النمط الاوسط فالزموه و الزموا السواد الاعظم» خ 127 184، نمط نوعى از لباس و نيز به معنى طريقه و مذهب است كه در «نمط» گذشت «اوسط» به معنى معتدلتر و حدّ وسطتر است، در صفت متقيان فرموده:

نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 1134
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست