نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1011
حكايت
مسافرانى است كه موافق نشد و طبع پسند نشد براى آنها منزل بىآب و گياهى، پس قصد
كردند منزل با آب و گياهى را... و حكايت آنها كه به دنيا فريفته شد حكايت قومى است
كه در منزل پر نعمتى بودند، آن منزل آنها را به منزلى خشك انداخت درباره فرماندهان
لشكر به مالك مىنويسد: «فوّل من جنودك... ممّن يبطىء
عن الغضب و يستريح الى العذر و يرأف بالضعفاء و ينبو على الاقوياء» نامه 53
433 «ينبو» در اينجا به معنى عدم انقياد است در لغت آمده:
«نبا
عليه صاحبه: لم ينقد له»
يعنى از
لشكريانت كسى را فرمانده كن كه دير به خشم مىآيد. و عذر را قبول مىكند، به
ضعيفان رأفت دارد و بر اقوياء تسليم نمىشود.
درباره
مرگ فرموده: «تتابعت عليكم عدوته و قلّت عنكم نبوته»
خ 230 352 يعنى عداوتش بر شما پى در پى است و خطا كردنش از شما كم است، در لغت
آمده:
«بنا
السهم عن الهدف: قصّر و لم يصبه»
درباره
مالك اشتر به اهل مصر نوشته: «بعثت اليكم عبدا من عباد
الله... فانّه سيف من سيوف الله لا كليل الظبّة و لا نابى الضريبة» نامه 38
411 «ظبه» به ضمّ اوّل و تخفيف به معنى دم شمشير «نابى» ضربت خطا كننده و بىاثر.
يعنى: بندهاى از بندگان خدا را براى شما امير كردم، كه شمشيرى است از شمشيرهاى
خدا، نه دم آن كند شود و نه ضربتش بىاثر گردد
نتج
اين كلمه
فقط يك بار در «نهج» آمده است در حكمت 460 فرموده «الحلم
و الاناة توأمان ينتجها علوّ الهمة» بردبارى و عدم شتاب با هم زائيده
شدهاند.
بلند
همّتى آنها را نتيجه مىدهد و مىزايد
نتق
(مثل
عقل) بلندكردن،:
«نتق
الله الجبل فوقهم: رفعه»
آن فقط
يكبار در «نهج» آمده است درباره كعبه فرمايد: «وضعه
باوعر بقاع الارض حجرا و اقلّ نتائق الدنيا مدرا و اضيق بطون الاودية قطرا»
خ 192 293 خداوند بيت خودش را قرار داد در دشوارترين سنگستانهاى زمين، و در كمترين
بلنديهاى دنيا از حيث كلوخ (كه چيز كمى مىروياند) و در تنگترين درّهها از حيث
كنار آن. نتائق جمع نتيقه به معنى مكان مرتفع است
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1011