responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 562

دو بار در «نهج» آمده است يكى در حكمت 367 كه درباره شدت تعلّق به دنيا فرموده: «و من استشعر الشغف بها ملئت ضميره اشجانا لهنّ رقص على سويداء قلبه» هر كس به دنيا بسيار حريض باشد، دنيا قلب او را پر از اندوه‌ها مى‌كند كه آن اندوهها در وسط قلب او جست و خيز مى‌كنند. دوم در وصف ملائكه فرموده: «و تمكّنت من سويداء قلوبهم و شيجة خيفته فحنوا بطول الطاعة اعتدال ظهورهم» خ 91، 130 يعنى در وسط قلب آنها اسباب خوف خدا رسوخ يافته كه با طول طاعت خدا قامت خود را خم كرده‌اند صلوات و سلام خدا بر تو اى امير المؤمنين.

سور

به فتح اول- بالا رفتن

«سار الحائط سورا: علاوه و صعد عليه»

مساورة بالا رفتن و بين الاثنين، تساور: نيز بالا رفتن است از اين ماده هشت مورد در «نهج» آمده است در وصف رسول خدا 6 فرموده: «ارسله بالضياء و قدّمه فى الاصطفاء فرتق به المفاتق و ساور به المغالب و ذلّل به الصعوبة» خ 213، 330، او را با نور وحى فرستاد، و در برگزيدن مقدم گردانيد، و با او شكافها (مفاسد) را مسدود كرد و او را بر غلبه كنندگان به حق بالا برد و غالب گردانيد واقعا انسان در بهت مى‌رود از اين كلمات و تشبيهاتى كه به طور آسان به زبان حضرت ولى الله الاعظم جارى شده است.

در مقام نصيحت فرموده: «الا فاذكروا هادم اللذات... عند المساورة للاعمال القبيحة» خ 99، 145 مرگ را ياد آورديد در وقت بالا رفتن براى اعمال بد. گوئى اعمال قبيح به علت منظور بودن در طبع انسان بايد انسان به طرف آنها جهش كند «مساورة» در خ 192 نيز آمده است «تساور قلوب الرجال مساورة السموم القاتلة» تكبر در قلوب مردان بالا رفته مانند بالا رفتن و تاثير سموم كشنده.

سورة

شدت و بالا رفتن و منزلت. به مالك اشتر نوشته: «املك حمّيةّ انفك و سورة حدّك و سطوة يدك» نامه 53، 444 زير بار ظلم نرفتن خود را كنترل كن و شدت انتقام و سطوت دستت را مالك باش. «سورات الزفير» خ 83 شدّتهاى زفير جهنم است «ساريه»: عمود و ستون،

نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 562
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست