responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 557

خ 107 به ياران خود در صفين لقب «السنام الاعظم» داده است يعنى بزرگ بزرگان.

سنن

سن (بر وزن عقل) گاهى به معنى ريختن آب آيد مثل

«سنّ الماء: صبّه

» و از اين است فرموده آنحضرت كه در خلقت آدم 7 فرموده: «ثمّ جمع الله صبحانه... تربه سنّها بالماء حتى خلصت و لاطها بالبلّة حتى لزنت» خ 1، 42، مى‌شود گفت: «سنّها بالماء» مخلوط كرد آن تربت را با آب كه عبارت اخراى ريختن آب است و نيز مى‌شود گفت: نرم كرد. بعضى‌ها آنرا ساختن و نرم كردن گفته‌اند.

يعنى خداوند خاكى را جمع نمود، آنرا با آب آميخت تا گل خالص شد و با رطوبت مخلوط كرد تا چسبنده و سخت گرديد. اين كلمه به اين معنى فقط يكبار در «نهج» آمده است.

سنّ

مقدار عمر. مثل

«حديث السنّ و كبير السنّ»

آنحضرت به عثمان درباره نصيحت فرموده: «فلا تكونّن لمروان سيّقة يسوقك حيث شاء بعد جلال السنّ و تقضى العمر» خ 164، 235 براى مروان حكم مانند حيوان سوق شده نباش كه با اين بزرگى سنّ و گذشت عمر، تو را هر جا كه خواسته بكشد. در نامه 31 و 53 نيز اين لفظ آمده است.

سنّة

طريقه. رويّه، جمع آن سنن است و به حدّ وفور در «نهج» يافته است در خطبه 110، 163 فرموده: «و اقتدوا بهدى نبيّكم فانه افضل الهدى و استّنوا بسنّته فانّها اهدى السنن» استنان: عمل كردن به سنّت است.

«سنن مراحه» خ 83 در «مرح» خواهد آمد.

سنان

سر نيزه كه از آهن باشد جمع آن «اسنّة» است كه جمعا چهار بار در «نهج» آمده است در حكمت 174 فرموده: «من احدّ سنان الغضب الله قوى على قتل اشدّاء الباطل» هر كه سنان غضب را براى نصرت دين خدا تيز كند، بر قتل اهل باطل قوى مى‌شود هر چند كه آنها قدرتمند باشند. درباره خوارج فرموده: «بعدا لهم... اما لو اشرعت الاسنّة اليهم... لقد ندموا على ما كان منهم» خ 181 دور باشند از رحمت خدا، اگر سرنيزه تا به سوى آنان راه مى‌يافت از كار خود نادم شده بودند.

سنة

سال. به صورت مفرد و جمع، سيزده بار در «نهج» آمده است در خ‌

نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 557
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست