responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 556

قومى بى‌آب نمى‌گردد. مراد از «اسناخ» در «اصناف اسناخها» خ 186، 275، اصول و انواع است و درباره اسلام فرموده: «فهو دعائم اساخ فى الحق اسناخها و ثبّت لها آساسها» خ 198، 314 اسلام ستونهائى است كه اصول و ريشه‌هاى خود را در حق پايدار كرده و براى آن ستونها پايه‌هايش را ثابت و محكم نموده است.

سند

(بر وزن شرف) تكيه‌گاه مثل ديوار و ستون. مسنّده: ستوندار تكيه داده شده، چهار مورد از اين كلمه در «نهج» آمده است. درباره آسمانها فرموده: «فمن شواهد خلقه خلق السموات موطّدات بلا عمد قائمات بلا سند» خ 182، 261. «سناد» تكيه‌گاه. ستون. درباره دنيا فرموده: «ضوء آفل و ظلّ زائل و سناد مائل» خ 83، 108 روشنائى غروب كننده است و سايه زوال پذير و ستونى كج است كه نمى‌شود بر آن تكيه كرد. «اسناد»: نسبت دادن، در بيان خلقت طاووس بعد از فرمودن اسرار آن فرموده: «احيلك من ذلك على معاينة لا كمن يحيل على ضعيف اسناده» خ 165، 237 يعنى حواله مى‌دهم تو را به معاينه (برو و ببين) نه مانند كسيكه حواله مى‌دهد به نسبت ضعيفش.

سنم

سنام: كوهان شتر.

«سنام القوم» بزرگ آنهاست

«تسنّم» رفتن به بالاى شى‌ء از اين ماده پنج مورد در «نهج» آمده است، درباره اهل بيت صلوات الله عليهم فرموده: «بنا اهتديتم فى الظلماء و تسنّمتم ذروة العلياء و بنا افجرتم عن السّرار» خ 4، 51 به وسيله ما از ظلمات شرك و جهالت هدايت يافتيد، و به درجه عالى ايمان و شرافت بالا رفتيد و به وسيله ما داخل صبح شديد از ظلمت آخر شب. عبارتهاى عجيبى است از فصاحت و بلاغت امام صلوات الله عليه.

در نامه 1، 363 به اهل كوفه مى‌نويسد: «من عبد الله على امير المؤمنين الى اهل الكوفة جبهة الانصار و سنام العرب... اخبركم عن امر عثمان حتى يكون سمعه كعيانه» نامه‌اى است از بنده خدا على امير المؤمنين به اهل كوفه جماعت انصار و بزرگان عرب، از جريان عثمان به شما خبر مى‌دهم كه شنيدن آن مانند ديدن آنست، در

نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 556
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست