نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 552
در خلقت
زمين فرموده: «فهى تبهج بزينة رياضها... و حلية ما
سمطت به من ناضر انوارها» خ 91، 133 يعنى زمين سرور انگيز مىشود با زينت
باغات آن و زيور آنچه در نظم و نخ كشيده شده از غنچههاى با طراوت آن.
سمع
قوّه
شنوائى. شنيدن. گوش.
به معنى
فهم و درك و طاعت نيز آيد چنانكه راغب و ديگران گفتهاند
«استماع»
گوش دادن. «اسماع» شنواندن. «سماع» به فتح اول: شنيدن و به كسر اوّل اسم فعل به
معنى «اسمع» (بشنو) از اين ماده موارد زيادى در «نهج» آمده است: «رحم الله امرء سمع حكما فوعى و دعى الى رشاد فدنا» خ
76، 103 «سمعه»: آنستكه انسان كارى را براى شنواندن به ديگران انجام دهد چنانكه
رياء به قصد نماياندن است در مقام موعظه فرموده: «و
اعملوا فى غير رياء و لا سمعة فانه من يعمل لغير الله يكله الله لمن عمل له»
خ 23، 65 «مسامع» جمع مسمع (بر وزن منبر) به معنى گوش است در خطبه همّام فرموده: «و اذا مروّا بآيةفيها
تخويف اصغوا اليها مسامع قلوبهم» خ 193، 304 ناگفته نماند. سمع در قرآن
مجيد پيوسته به صورت مفرد آمده ولى در «نهج» به صور مفرد و جمع هر دو آمده است،
رجوع شود به (سمع) در قاموس قرآن.
اسماعيل
ناگفته
نماند: اسماعيل در قرآن مجيد نام دو نفر از پيامبران است يكى اسماعيل ذبيح پسر
ابراهيم 8 و جدّ رسول خدا 6، ديگرى اسماعيل صادق
الوعد 7، اين كلمه فقد يكبار در «نهج» آمده و مراد از آن اسماعيل بن
ابراهيم است كه در موعظه گرفتن از گذشتگان فرموده: «فاعتبروا بحال ولد اسماعيل و
بنىاسحاق و بنى اسرائيل :» خ 192، 297.
سمك
سقف. ارتفاع.
بالا بردن و بالا رفتن:
«سمكه
سمكا: رفعه فارتفع»
لازم و
متعدى هر دو آمده است. از اين ماده فقط دو مورد در «نهج» يافته است درباره خلقت
آسمانها فرموده: «جعل سفلاهنّ موجا مكفوفا و علياهنّ
سقفا محفوظا و سمكا مرفوعا» خ 1، 41 منظور از سمك سقف است چنانكه فرموده: وَ جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً در مقام
دعا فرموده: «اللهم داحى المدحوّات و داعم المسموكات و
جابل القلوب
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 552