نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 364
خاموش
شود و اگر هر دو خاموش گردد همود گفته شود و آن در انسان كنايه از مرگ است: «فاعملوا... قبل ان يخمد العمل و ينقطع المهل و ينقضى الاجل»
خ 237، 356، خمود عمل قطع شدن آنست با آمدن مرگ، تا انسان زنده است عمل از او چون
شعله، بلند مىشود، درباره قدرت و توانائى بدنى خويش با كمى طعام فرموده: «و النابتات العذية اصلب عودا و ابطاء خمودا»
روئيدنيهائيكه جز آب باراننبيند شاخه اش محكمتر و خاموش شدنش با تأخير است. و نيز
در خ 190، 196 آمده است.
خمر
در اصل
به معنى پوشاندن است، شراب را از آن جهت خمر گفتهاند كه عقل را مىپوشاند و زايل
مىكند. از اين ماده سه مورد در «نهج» آمده است: «فرض
اللّه... ترك شرب الخمر تحصينا للعقل» حكمت 252 درباره بهشت فرموده: «و يطاف على نزّالها فى افنية قصورها بالاعسال المصفّقة و
الخمور المروّقة» خ 165، 239 «مروّقة» به معنى تصفيه شده است.
خمس
(بر وزن
عقل): پنج. از اسماء عدد است «خامس» اسم فاعل است يعنى پنجم، از اين ماده شش مورد
در «نهج» يافته است درباره نماز فرموده: «و لقد شبّهها
رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلّم بالحّمة تكون على باب الرجل فهو يغتسل منه
فى اليوم و الليلة خمس مرّات» خ 199، 317 كه در «ح م م» گذشت.
خمس
(بر وزن
عنق): يك پنجم، مالياتى است كه از هفت چيز دريافت مىشود، خداوند فرموده: ﴿(«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ
فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ»)﴾ و آن فقط يكدفعه در «نهج» آمده است،
روايت شده عمر بن الخطاب خواست زيورهاى كعبه را در مصارف عمومى خرج كند، و از
آنحضرت نظر خواهى كرد، حضرت ضمن مخالفت خويش فرمود: «انّ
هذا القرآن انزل على النّبى ص و الاموال اربعة... و الخمس فوضعه اللّه حيث وضعه»
حكمت 270 خميس (بر وزن شريف): لشكر بزرگ، به قولى آن از چهار هزار تا دوازده هزار
است و آن دو بار در «نهج» ديده مىشود: «اللّهم فان
ردّوا الحقّ فافضض جماعتهم... حتى يجّر ببلادهم الخميس يتلوه الخميس» خ
124، 181 كه در «ج ر ر» گفته شد. در نهاية گويد: علت اين تسميه آنستكه لشكر به پنج
قسمت تقسيم مىشود:
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 364