نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 19
سم اللّه و له الحمد
حرف الالف
اَبَدْ:
ظرف زمان است به معنى هميشه و دائما، مانند «اوصيكم
عباد اللّه بتقوى اللّه و طاعته فانّها النجاة غدا و المنجاة ابدا» خ ۱۶۱، ۲۳۰ يعنى تقوى
سبب نجات هميشگى است.
و نيز وصف آيد به معنى دائم و بىپايان چنانكه دربارۀ
خدا فرموده: «انت الابد فلا امد لك و انت المنتهى فلا محيص عنك» ط ۱۰۹، ۱۵۸: خدايا تو
جاودانى تو را مدتى و پايانى نيست و تو آخرى، راه فرارى از تو نيست، فرار از تو،
فرار كردن به سوى توست و نظير: «حين ظعنوا فيها لفراق الابد» خ ۱۱۱، ۱۶۶ تا از دنيا
كوچ كردند براى جدائى دائم.
اين كلمه مجموعا بيست و دو بار در نهج البلاغه به كار رفته،
دو بار با الف و لام، شانزده بار بدون الف و لام، و نيز بصورت «ابديّة» و «مؤبّد»
مانند «الطمع رّق مؤبّد»حكمت
۱۸۰، ۵۰۱ يعنى طمع، بندگى هميشگى است.
امام صلوات اللّه عليه دربارۀ خلقت كائنات فرموده: «لم
يخلق الاشياء من اصول ازليّة و لا من اوائل أبدية بل خلق ما خلق فاقام حدّه و صوّر
ما صوّر فاحسن صورته» خ
۱۶۳، ۲۳۳ يعنى: كائنات را از اصول و موادّ بى
اوّل و از موادّ ابدى (بى
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 19