نام کتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) نویسنده : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي جلد : 1 صفحه : 353
از نظر مربّع بودن شبيه كعبه نباشد. اين حجره بارها با حفظ شكل
نخستين آن، مورد تعمير و مرمّت قرار گرفت. در سال 548 قمرى، جمال الدين اصفهانى
وزير سلاطين زنگى، اطراف حجره را با ارتفاع يك قامت، بوسيله مرمر نماسازى و مرمّت
كرد و تمامى ضلعهاى اطراف مقصوره را با ضريحى چوبى و مشبّك حفاظ و مزيّن نمود و
اين نخستين ضريحى بود كه بنا نهاده شد.
در
سالهاى 667- 680 قمرى ركن الدين بيبرس- از مماليك مصر- اطراف جدار مرقد و حجره را
با ضريحى چوبى (دارابزين) كه داراى سه در جنوبى، شرقى و غربى بود محصور نمود. اين
ضريح چوبى داراى سه متر ارتفاع بود كه به سقف مسجد نمىرسيد و پس از وى ركن الدين،
ملك زين الدين در سال 694 قمرى ضريح چوبى را تا سقف مسجد مرتفع ساخت.
در
سال 678 ملك منصور قلاوون از مماليك مصر و يا به روايتى احمد بن برهان عبد القوى
والى شهر قوص، بالاى حجره گنبدى بنا نهاد.
در
سالهاى 879- 888 قمرى، ملك اشرف قايتباى، پس از تجديد بناى حجره شريفه، گنبدى رفيع
بر آن و گنبدى ديگر بر فراز حجره حضرت فاطمه عليها السّلام بنا نهاد.
در
سال 1233 قمرى، سلطان محمود ثانى بن سلطان عبد الحميد (1223- 1255) گنبد حجره
مباركه را بنايى ديگر نمود و آن را به رنگ سبز روغنى منقّش كرد.
بناى
فعلى مرقد مطهر كه به نامهاى مقصوره و حجره شريفه نيز ياد مىشود، در زاويه جنوب
شرقى مسجد النبى قرار گرفته است و داراى ضريحى است كه در اصطلاح به «شبّاك» معروف
است.]
(1)
مرو:
در
لغت به معناى سنگ چخماق يا آتشزنه است. شهرى است در خراسان كه منسوب به آن را
مروزى و مروى مىخوانند كه اولى بر غير قياس و دومى قياسى است.
اما
«مروروذى» و «مروذى» نسبت به «مروالرّوذ» مىباشند. علت آنكه در اين فرهنگنامه از
اين مكان نام بردم آن است كه ياقوت روايت كرده كه پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و
آله به بريدة بن حصيب اسلمى
نام کتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) نویسنده : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي جلد : 1 صفحه : 353