نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 179
چاپ مصحفها نيز مانند كتابت
آن، در دورههاى مختلف رو به كمال داشته است. نخستين بار در حدود سال 950 هجرى
مطابق 1543 ميلادى، قرآن در بندقيه به چاپ رسيد. ولى پس از چاپ، مقامات كليسا به
معدوم كردن آن دستور دادند. پس از آن در سال 1104 هجرى مطابق با 1692 ميلادى
هنكلمان[1] در شهر هامبورگ به چاپ قرآن
همت گماشت. پس از وى در سال 1108 هجرى مطابق با 1696 ميلادى ماراكى[2]
در «پادو»[3] به چاپ قرآن دست زد.
به
سال 1200 هجرى مطابق با 1785 ميلادى، مولا عثمان در «پطرزبورگ» روسيه، قرآن را چاپ
كرد و اين اولين چاپ اسلامى قرآن بود. نظير آن در «قازان» نيز به چاپ رسيد.
فلوگل[4]
نيز در سال 1252 هجرى مطابق با 1836 ميلادى در شهر «ليپزيگ»[5][6]
به چاپى مخصوص از قرآن دست زد. اين چاپ از قرآن به علت املاى ساده آن با استقبال
بىنظير اروپاييان روبهرو شد. اما مانند ديگر چاپهاى اروپايى در جهان اسلام
توفيقى به دست نياورد.
اولين
دولت اسلامى كه به چاپ قرآن اقدام كرد و اقدام آن با موفقيت روبهرو شد، «ايران»
بود. اين دولت اسلامى دو چاپ سنگى زيبا و منقّح از قرآن تهيه كرد.
اين
چاپها كه در حجمى بزرگ ارائه شده و داراى ترجمه در ذيل هر سطر بود و برخوردار از
فهرستهاى متعدد بود. اولين نسخه به سال 1243 هجرى مطابق با 1827 ميلادى در تهران
و دومين نسخه در سال 1248 هجرى مطابق با 1832 ميلادى در تبريز به چاپ رسيد. در اين
زمان در هند نيز قرآن چاپ و منتشر شد.
به
دنبال آن، از سال 1294 هجرى مطابق با 1877 ميلادى، تركيه عثمانى به چاپهاى مختلفى
از قرآن دست زد كه در نهايت زيبايى و استوارى قرار داشت.
در
سال 1323 هجرى مطابق با 1905 ميلادى، روسيه تزارى به چاپ قرآنى به خط كوفى و به
حجمى بزرگهمت گماشت؛ كه تصور مىرفت يكى از مصحفهاى