نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 94
روا نيست و
فاقد حجيّت شرعى است).
نكته
قابل توجه اين است كه قرائت موجود در مصحفهاى معتبر امروزى، طبق قرائت حفص است؛
علت اين مسأله آن است كه قرائت حفص بر خلاف ساير قرائات، اجتهاد نيست، بلكه نقل
روايت است كه به على بن ابيطالب عليه السلام منتهى مىشود و او از شخص پيامبر صلى
الله عليه و آله گرفته است و چون اين قرائت نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله
است، با آنچه كه مردم خود از پيامبر آموختهاند سازگارى و هماهنگى دارد.
اينك
براى تشخيص قرائت صحيح متواتر- كه بر دست عامه مسلمانان نقل و ثبت شده- سه شرط
ارائه مىنماييم:
شرط
اول: موافقت با ثبت مصحفهاى موجود؛ زيرا اين قرآنها در تمامى قرون به دست تواناى
مردم، ثبت و ضبط شدهاست. تمامى قرآنهاى خطى و چاپى، (مخصوصاً در گستره شرق اسلام)
بدون هيچگونه اختلافى ارائه شده و مىشود.
شرط
دوم: موافقت با فصيحترين و معروفترين اصول و قواعد لغت عرب؛ زيرا قرآن با
فصيحترين لغت نازل شده و هرگز جنبههاى شذوذ لُغَوى در آن يافت نمىشود.
شرط
سوم: توافق با اصول ثابت شريعت و احكام قطعى عقلى؛ زيرا قرآن پايهگذار شريعت و
روشنگر انديشههاى صحيح عقلى است و لذا، هيچگاه با آن مخالف نيست.
ويژگى
قرائت حفص
يگانه
قرائتى كه داراى سندى صحيح و با پشتوانه جمهور مسلمين استحكام يافته، «قرائت عاصم
به روايت حفص» است. اين قرائت در طىّ قرون پىدرپى
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 94