نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 81
سرانجام
مصحفهاى عثمانى
مقامات
حكومت و گارگزاران خليفه، عنايت و توجّه خاصى به اين مصحفها و حفاظت از آنها
داشتند. به علاوه علاقه و توجه زياد مردم نسبت به حفظ آنها، موجب بقا و دوام آنها
گرديد. پس از گذشت زمانى طولانى، تغييرات و دگرگونىهايى در اين مصحفها بهوجود
آمد كه نقطهگذارى، علامتگذارى و تقسيم آن به حزبها از آن جملهاند. آخرالامر،
خط اين مصحفها نيز- كه خط كوفى ابتدايى بود- به خط كوفى متعارف تبديل شد. در
زمانهاى بعد، نوشتن قرآن با خط زيباى نسخ عربى و ديگر خطوط، متداول گرديد كه اين
تغييرات بهتدريج مصحفهاى اوليه را- كه در زمان عثمان نوشته شدهبود- بهدست
فراموشى سپرد و رفته رفته اثرى از آنها باقى نماند.
ياقوت
حموى (متوفاى 626 ه. ق) نقل مىكند كه: «مصحف عثمانبنعفان در مسجد دمشق است كه
مىگويند به خط خود اوست».[1] اين مصحف
را فضل اللَّه العمرى (متوفاى 749 ه. ق) ديده و مىگويد: «مصحف عثمانى به خط
عثمانبنعفان در سمت چپ مسجد دمشق باقى است»[2]
(البته در جايى ذكر نشدهاست كه عثمان به خط خود مصحفى نوشته باشد و شايد مصحف
يادشده، همان مصحف شام بوده كه تا آن زمان باقى مانده است).
جهانگرد
معروف، ابن بطوطه، (متوفاى 779 ه. ق) مىگويد: «در ركن شرقى مسجد و در مقابل
محراب، خزانهاى است بزرگ كه در آن مصحفى را كه عثمانبنعفان به شام فرستاده است
قرار دادهاند. اين خزانه را در هر جمعه، پس از نماز باز مىكنند و مردم براى
بوسيدن آن هجوم مىآورند و در همين جا، براى حل اختلافات و دعاوى خود قسم ياد
مىكنند».[3] گفته
شدهاست كه اين