نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 186
قرآن بودند
و با آن سروكار داشتند و اگر چيزى از آن كم يا به آن افزوده مىشد مورد شناسايى
قرار مىگرفت.
2.
ضرورت تواتر قرآن
شرط
پذيرفتن قرآن اين است كه در هر حرف و هر كلمه و حتى در حركات و سكنات، متواتر
باشد؛ يعنى همگان (جمهور مسلمين) آنرا دست به دست و سينه به سينه، به طور همگانى
نقل كرده باشند. آنچه در زمينه تحريف گفتهاند كه «فلان كلمه يا فلان جمله از قرآن
بوده»؛ چون خبر واحد[1] مىباشد،
قابل قبول نيست و طبق اصل «لزوم تواتر قرآن»- كه يكى از مسائل ضرورى اسلام و مورد
اتفاق علماست- مردود شمرده مىشود. اساساً خبر واحد در مسائل اصولى و كلامى فاقد
اعتبار است و صرفاً در مسائل فرعى اعتبار دارد.
3.
مسأله اعجاز قرآن
يكى
ديگر از مسائلى كه قاطعانه، شبهه تحريف را نفى مىكند، مسأله اعجاز قرآن است و
علما آنرا بزرگترين دليل بر ردّ شبهه تحريف دانستهاند؛ چراكه لازمه افزودن،
امكان هماوردى با قرآن است و مىدانيم كه هيچ كس قدرت آنرا ندارد كه آيهاى
همانند قرآن بياورد به گونهاى كه از جهت فصاحت، بلاغت، بيان و محتوا با قرآن
تفاوتى نداشته باشد:
«قُلْ
لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا
الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً؛[2]
بگو اگر تمامى انس و جنّ گرد هم آيند و بخواهند همانند اين قرآن را بياورند، هرگز
نتوانند، گرچه همگى پشت در پشت يكديگر قرار گيرند».
[1] . منظور از خبر واحد، روايتى است كه به حد تواتر
نرسيده باشد.