responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه طبّ الرضا (ع) نویسنده : امير صادقى، نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 93

سيمهاى مخابراتى‌

و هذه العروق كلها طرق من العمال الى الملك و من الملك الى العمال و مصداق ذلك انك اذا تناولت الدواء ادته العروق الى موضع الداء باعانتها.

رگها راههائى هستند از عمال بسوى قلب و از قلب بسوى عمال.

مراد از عمال ظاهرا همان اوصال و عروق و دماغ است كه در پيش گذشت بنا بر اين ممكن است مقصود از عمالى كه عروق واسطه ربط ميان آنها و قلب ميباشد فقط اوصال و دماغ باشد زيرا معلوم است كه جوارح بدن حركت نميكند و فكر بكار نميافتد مگر اينكه با قلب مربوط باشند و اين ارتباط را رگها برقرار ميسازند.

و نيز روشن است كه مركز حواس و ادراكات آدمى دماغ (مغز سر) است اگر ميان اوصال و دماغ رابطه‌اى نباشد دردى محسوس نميشود اين رابطه را علم امروز قبول دارد اما ربط قلب با اوصال و دماغ از نظر علم تجربى هنوز مسلم نشده.

امام عليه السّلام ميفرمايد اين ارتباط نيز برقرار است زيرا مسلما داروئى كه خورده مى‌شود مستقيما روى محل درد ريخته نميشود بلكه خلاصه و خاصيتش بموضع درد ميرسد و راه اين وصول رگها هستند كه بكمك اوصال (پيوندهاى عصبى و يا استخوانى و يا بافته‌ها و ماهيچه‌ها) خاصيت دارو را ميرسانند.

ممكن است مقصود از عمال در عبارت فوق قوائى باشد كه در

نام کتاب : ترجمه طبّ الرضا (ع) نویسنده : امير صادقى، نصير الدين    جلد : 1  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست