و طهارت خلفى و طاعت و تقرب از آفريدگار از او پيوسته ظاهر
مىشود.
و از نيروى غضب پيوسته
افعال ناپسند و عداوت و بغض و ستم و تضييع حقوق مردم و هتك اعراض بظهور خواهد رسيد
و از نظر نيروى شهوت آثار و نشانههائى از قبيل اكل و حيف اموال مردم و حرص بجمع
مال و شهوت و تمايل و رفتار نامشروع و از نيروى شيطانى آثار افعالى حيله و مكر و
نيرنگ بظهور ميرسد و اين نيروها در كمون هر فردى سپرده شده و بطور اقتضاء است و هر
يك را تقويت نمايد ساير قوا را در حيطه قدرت و نفوذ خود قرار خواهد داد فقط در
صورتى طريقه خرد و عقل را خواهد پيمود و به سعادت در دو جهان دست خواهد يافت كه
نيروى خرد و عقل را تقويت نمايد و ساير قواى را منقاد و تابع عقل و خرد قرار دهد
آنگاه از فوز و رستگارى در دنيا و آخرت بهره بسزائى خواهد داشت.
و هر يك از دو نيروى
حيوانيت و خرد و عقلانيت را كه بخواهد تقويت نمايد و بخواستههاى آنان رفتار نمايد
هم چنان كه در هر فردى از بشر آن دو نيرو را بوديعت و بطور اقتضاء نهاده هم چنين
او را در تقويت و پيروى از هر يك از آن دو كمك نموده و او را بهمان مقصد و كمال كه
خود برگزيده خواهيم او را رسانيد در نتيجه هر يك از افراد صالح و طالح را بهمان
مقصد كه خود برگزيند هدايت و رهبرى نموده و بمقصدشان ميرسانيم.