و نيل به نعمت در اثر و پرتو روح ايمان و تقوى خواهد بود زيرا
بدن مقصد و هدفى جز هدف روح ندارد زيرا نيروى عمل و تابع است ناگزير بدن در پرتو
روح متنعم خواهد بود اين در اثر لياقت و صلاحيت وجودى هر تابع است كه از متبوع و
پيشواى خود بهرمند ميگردد و پيروى از رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلم نيز سبب
نعمتهاى مثالى در برزخ و نعمتهاى ابدى در عالم قيامت خواهد بود.
اين است مفاد قول امام
عليه السّلام
(من اتى اللَّه بما
امر به من طاعة محمد صلّى اللَّه عليه و آله و سلم فهو الوجه الذى لا يهلك)
در صورتى كه پيروى با
بصيرت و خلوص از رياء و امراض روحى باشد اين مفاد وجه كبريائى است كه بنجاح و
موهبت و سلامت كه در كمون نهاده شده منتهى خواهد شد و هرگز از طريقه مقصد انحراف
نخواهد يافت.
با توجه باينكه وساطت و
رسالت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلم كه در روايت تفسير شد بوجه اللَّه در اثر
پاسخ است كه در عالم ذر و الست در پيشگاه ربوبى عرض نموده.
و بر حسب آيه وَ
السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ) دلالت بر حصر دارد
رسول صادع صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بر همه رسولان و ملائكه سبقت وجودى نموده
و در پيرو او اوصياء عليهم السلام و ساير رسولان و قدسيان در پاسخ پيروى نمودند و
لازم اين چنين سبقت وجودى در پاسخ و اظهار عبوديت آنست كه رسول صلّى اللَّه عليه و
آله و سلم خاتم رسولان و سابق بر همه قدسيان و سلسله بشر باشد و لازم ديگر آنست كه
در همه عوالم اين چنين سبقت بمقام قدس ربوبى داشته و وسايط فيوضات تكوينى و تشريعى
معرفى شده است.
و نيز تعبير
(ببابه الذى يدخل
اليه)
رسول صادع صلّى اللَّه
عليه و آله و سلم و اوصياء عليهم السّلام وسايط تعريف رسولان و اوصياء پيشين عليهم
السّلام خواهند بود و در پيشگاه قدس ربوبى قيام باداء شهادت و گواهى نموده و نيز
در موارد مقتضى قيام به شفاعت از