نام کتاب : ترجمه روضة کافي شيخ کليني نویسنده : رسولي محلاتي، سيد هاشم جلد : 1 صفحه : 244
رضا و خوشنودى من باشد همان تصميم او را تقديس و تسبيح براى
او بحساب مىآورم.
[طبقات مردم- ظهور
امام قائم- ع-]
181- طيار از امام صادق
عليه السّلام روايت كرده كه در تفسير گفتار خداى عز و جل «بزودى آيات (و
نشانههاى) خويش را در آفاق و در خودشان بآنها بنمايانيم تا آشكار شود بر ايشان كه
او حق است» (سوره حم سجده آيه 53) فرمود: نشانهها عبارت است از بزمين فرو رفتن و
مسخ شدن و پرتاب شدن سنگ و غيره (از آسمان) گويد: عرضكردم (معناى): «تا آشكار شود
براى ايشان كه او بر حق است» چيست؟
فرمود: آن را واگذار كه
مقصود ظهور حضرت قائم عليه السّلام است.
182- ابو بصير از امام
صادق عليه السّلام روايت كند كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده: فرمانبردارى على
خوارى و زبونى است و نافرمانيش كفر بخدا است! بدان حضرت گفتند: اى رسول خدا چگونه
فرمانبردارى على خوارى است و نافرمانيش كفر بخدا است؟ فرمود: زيرا على شما را بحق
واميدارد و اگر فرمانش بريد بايد بزبونى تن در دهيد و اگر نافرمانيش كنيد بخدا
كافر شدهايد.
شرح- مقصود اين است كه
چون على عليه السّلام مرد حق است نه مىشود نافرمانى او را كرد چون موجب كفر بخدا
است، و نه در فرمانبرداريش ثروت و عزت ظاهرى بدست آيد چون براى پيشرفت كارش بكسى
باصطلاح آوانس نميدهد و مانند ساير زمامداران و سياستمداران بصرف طرفدارى و اطاعت
از او بكسى پول و منصب و مقامى نميدهد.
183- اسحاق بن عمار يا
ديگرى از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه فرمود: مائيم بنى هاشم، و شيعيان ما
عرب هستند و ساير مردم اعراب (بيابانى) هستند.
شرح- مجلسى (ره) گويد:
يعنى آنچه در مدح بنى هاشم وارد شده مخصوص بما خانواده است نه هر كه از اولاد هاشم
است مانند بنى عباس و غير آنان، و آنچه در مدح عرب رسيده مقصود از آن شيعيان و
پيروان ما است اگر چه از نژاد عرب نباشند زيرا آنان نيز بزبان عرب محشور گردند، و
ساير مردم مخالف با ما همان اعرابى هستند كه خدا در بارهشان فرمود: «الْأَعْرابُ
أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً» ...
نام کتاب : ترجمه روضة کافي شيخ کليني نویسنده : رسولي محلاتي، سيد هاشم جلد : 1 صفحه : 244